Toggle mobile menu
Toggle mobile menu
Stena Danica II in Vancouver mei 1974

Stena Line in 1973

2019-03-15 | Aan boord | Geen reacties

In 1973 bloeit de wereldeconomie en is de geest van de tijd optimistisch. De vrije geest en gelukkige jaren ’70 bereiken een vroege piek. Weinig mensen kunnen zich voorstellen dat een aantal jaren van crisisbeheersing op de loer ligt. De economie bevindt zich in een recessie, de werkloosheid neemt toe en de politiek lijkt niet…

Stena Atlantica in 1972 op zee bij Kiel

Stena Atlantica – Olympische gigant op de Kiel route

2019-02-16 | Aan boord | Geen reacties

Het was een onverwachte aankoop die een zeer goede deal bleek te zijn. Stena Atlantica maakte slechts een jaar deel uit van de Stena Line vloot en deed prima dienst op de route Kiel-Göteborg tijdens de Olympische spelen in München. Hieronder vertellen onze geschiedenisexperts Rickard en Anders haar verhaal. Toen Sten...

Zeezicht vanaf Stena Line ferry

Stena Line in 2018: een terugblik

2019-01-02 | Aan boord | Geen reacties

Graag blikken we terug op 2018, wat voor ons een bijzonder jaar was! Zo bestond onze route Hoek van Holland en Harwich 125 jaar. Ook vertelde we je o.a. hoe het is om matroos te zijn, wat een droogdok is en hoe je een ship kunt wegen. Ook op zee was het mooi, zo spotte we…

Hoe werken stabilisatoren van een schip?

Hoe werken stabilisatoren?

2018-12-17 | Aan boord | Geen reacties

Hoe het komt dat je bij ons aan boord weinig merkt van de golven op zee? Die vraag krijgen we geregeld en natuurlijk leggen we je dit maar al te graag uit! In deze video van de serie “Hoe werkt het?”, waarin we vragen van passagiers over beantwoorden, zullen we het uitleggen.   Wanneer een schip ruwe…

Zo verleng je een schip

Hoe verleng je een schip?

2018-12-09 | Aan boord | Geen reacties

Tijdens de geschiedenis van Stena Line hebben we verschillende ferry’s uitgebreid om hun capaciteit te vergroten. De laatste keer dat we het deden was in 2007 toen we de toenmalige Stena Britannica en Stena Hollandica, die dienst deden op de route Hoek van Holland – Harwich, met een verbluffende 50 meter verlengde. We laten je…

Zo werkt een schroef van een schip

Hoe werkt een schroef?

2018-11-23 | Aan boord | 1 reactie

Wat is het verschil tussen een schroef en een vliegtuigvleugel? Minder dan je zou denken… De schroef is natuurlijk wat een schip vooruit en achteruit in het water beweegt. De schroef bouwt eigenlijk voort op hetzelfde principe als een vleugel van een vliegtuig. Echt? Ja echt! In deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”  leggen we je…

Zo blijft een tanker stabiel varen

Wat is de invloed van een vrij vloeistofoppervlak?

2018-10-29 | Aan boord | Geen reacties

In onze serie  “Hoe werkt het?” beantwoorden we vragen van passagiers over de scheepvaart. En het volgende onderwerp is een vraag die we vaak krijgen. Hoe kan het dat ferry’s en (olie)tankers met veel lading of vloeistoffen stabiel kunnen blijven varen? Dit heeft te maken met de invloed van een vrij vloeistofoppervlak en leggen...

Ballastwater in de scheepvaart, zo werkt het!

Wat is ballastwater?

2018-10-11 | Aan boord | 2 reacties

Ooit het woord ballast gehoord? Het komt van het oude Noordse woord “barlast” wat betekent zonder (“bar”) lading (“laatste”). En daar is een reden voor… We leggen je in deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”, wat ballastwater is en waar het voor dient.  Wanneer een schip volledig is geladen (bijvoorbeeld een ferry die honderden…

Hoe weeg je een schip?

Hoe weeg je een schip?

2018-09-17 | Aan boord | Geen reacties

Als je de eerste aflevering van onze serie “Hoe werkt het?”  over het drijfvermogen hebt gezien, zul je je misschien herinneren dat het gewicht van het water dat een schip verplaatst gelijk is aan het gewicht van het schip zelf. Dit staat bekend als de wet van Archimedes. Maar hoe bepaal je het gewicht van dat water,…

Stena Line's Head of AI Lars Carlsson en Senior Master Jan Sjöström bespreken het nieuwe AI-model aan boord van Stena Scandinavica.

Stena Line introduceert eerste AI-assisted ferry

2018-09-10 | Aan boord | Geen reacties

Als een centraal onderdeel van Stena Line’s inspanningen om het brandstofverbruik te verminderen en de milieu-impact te minimaliseren, voert het bedrijf nu een pilotstudie uit waarbij kunstmatige intelligentie-technologie (AI) wordt geïmplementeerd aan boord van schepen.  In nauwe samenwerking met het technologiebedrijf Hitachi wordt een AI-model ontwikkeld dat zal helpen bij het voorspe...

Blog categorieën

Meest gelezen artikelen