Toggle mobile menu
Toggle mobile menu
Zo verleng je een schip

Hoe verleng je een schip?

2018-12-09 | Aan boord | Geen reacties

Tijdens de geschiedenis van Stena Line hebben we verschillende ferry’s uitgebreid om hun capaciteit te vergroten. De laatste keer dat we het deden was in 2007 toen we de toenmalige Stena Britannica en Stena Hollandica, die dienst deden op de route Hoek van Holland – Harwich, met een verbluffende 50 meter verlengde. We laten je…

Zo werkt een schroef van een schip

Hoe werkt een schroef?

2018-11-23 | Aan boord | Geen reacties

Wat is het verschil tussen een schroef en een vliegtuigvleugel? Minder dan je zou denken… De schroef is natuurlijk wat een schip vooruit en achteruit in het water beweegt. De schroef bouwt eigenlijk voort op hetzelfde principe als een vleugel van een vliegtuig. Echt? Ja echt! In deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”  leggen we je…

Zo blijft een tanker stabiel varen

Wat is de invloed van een vrij vloeistofoppervlak?

2018-10-29 | Aan boord | Geen reacties

In onze serie  “Hoe werkt het?” beantwoorden we vragen van passagiers over de scheepvaart. En het volgende onderwerp is een vraag die we vaak krijgen. Hoe kan het dat ferry’s en (olie)tankers met veel lading of vloeistoffen stabiel kunnen blijven varen? Dit heeft te maken met de invloed van een vrij vloeistofoppervlak en leggen...

Ballastwater in de scheepvaart, zo werkt het!

Wat is ballastwater?

2018-10-11 | Aan boord | Geen reacties

Ooit het woord ballast gehoord? Het komt van het oude Noordse woord “barlast” wat betekent zonder (“bar”) lading (“laatste”). En daar is een reden voor… We leggen je in deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”, wat ballastwater is en waar het voor dient.  Wanneer een schip volledig is geladen (bijvoorbeeld een ferry die honderden…

Hoe weeg je een schip?

Hoe weeg je een schip?

2018-09-17 | Aan boord | Geen reacties

Als je de eerste aflevering van onze serie “Hoe werkt het?”  over het drijfvermogen hebt gezien, zul je je misschien herinneren dat het gewicht van het water dat een schip verplaatst gelijk is aan het gewicht van het schip zelf. Dit staat bekend als de wet van Archimedes. Maar hoe bepaal je het gewicht van dat water,…

Zomercarnaval in Harwich 1960. Credit dhr Brown

Zomercarnaval, Moskou en andere herinneringen

2018-08-31 | Aan boord | Geen reacties

Oud-medewerker meneer Brown stuurde ons een brief met een mooie foto van het zomercarnaval in 1960 in Harwich. De foto laat de Parkeston kade op 9 juli 1960 zien, met daarop uitgebeeld de route van Londen via Hoek van Holland naar Moskou. Oud-werknemer kapitein Frank Haalmeijer dook naar aanleiding van deze mooie fot...

Happy op zee

Happy is er!

2018-08-29 | Aan boord | Geen reacties

Ontmoet onze mascotte Happy, de vriendelijke bruinvis! Hoewel hij soms wordt verward met een dolfijn en zelfs een haai, wil Happy dat alle kinderen weten dat hij de vrolijke en behulpzame bruinvis is om de kinderen aan boord te helpen en vermaken! Samen met zijn beste vriendje Seastar beleeft Happy de leukste avonturen… Doe je mee?…

Stena Gothica verlaat de haven van Göteborg op 7 januari 2018. Foto Rickard Sahlsten

Stena Gothica – Een Stena Line veteraan

2018-08-18 | Aan boord | Geen reacties

Tijdens de wintermaanden komen een aantal van onze schepen naar het droogdok voor hun jaarlijkse inspectie en opknapbeurt. Een daarvan is Stena Danica. Terwijl ze verwend wordt op de scheepswerf, varen Stena Gothica, samen met Stena Jutlandica en M/V Gute haar route, Frederikshavn-Göteborg. Wie deze trouwe oude dame is? Onze geschiedenisexperts Rickard S...

Wat is een zwaartepunt en hoe blijven schepen in evenwicht?

Hoe blijven schepen in evenwicht in het water?

2018-08-09 | Aan boord | Geen reacties

Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst een andere vraag behandelen: Wat is een zwaartepunt? En wat een zwaartepunt is én wat het zwaartepunt van een schip is leggen we uit in deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”, waarin we vragen van passagiers over de scheepvaart uitleggen. Toen de Zweedse konin...

Stena Finlandica in de zomer van 1973

Van het schip van de hoop naar Galapagos legende

2018-08-07 | Aan boord | 1 reactie

Ze startte haar carrière in de jaren 60 als een passagiersschip op de Noordzee bij ons, destijds als gecharterd schip onder Skagenlinjen. Vervolgens werd ze omgebouwd tot een hospitaalschip – een voorloper van onze partner Mercy Ships – die burgerpatiënten behandelde tijdens de Vietnamoorlog. Daar werd ze het ‘Schip van de Hoop’ genoemd...

Blog categorieën

Meest gelezen artikelen