120 jaar route Hoek van Holland – Harwich

Engeland | 5 reacties

Velen herinneren zich nog het honderdjarig jubileum van de route naar Harwich. Dat was net in een periode waarin alle overnames en reorganisaties achter de rug waren. Er was even tijd om feest te vieren. En dat gebeurde ook. Op 1 juni 1993 werd de grote ferry ‘Koningin Beatrix’ met veel feestvertoon in Hoek van Holland uitgeleide gedaan voor het vertrek naar Harwich. Juni 2013 bestond de route Hoek van Holland – Harwich 120 jaar. In dit blogartikel blikken we terug op de totstandkoming en de ontwikkeling van onze jubilerende route, op het moment van schrijven 122 jaar geleden.

De geschiedenis van de route Hoek van Holland – Harwich begint op 1 juni 1893. Maar lang voor die tijd namelijk halverwege de zeventiende eeuw, bestond er al een rederij die schepen als lijndienst naar Rotterdam liet varen. De betrekkelijk kleine schepen moesten de grillen van de Noordzee trotseren op het moment dat er op een afgesproken tij gevaren moest worden.

De ‘dienstregeling’ was daarom onregelmatig. In 1863 begon de Great Eastern Railway een regelmatige dienst naar Rotterdam te varen vanaf de Navy Yard in Harwich met de beroemde Half-Penny Pier. Later, in 1883, was dat vanaf het huidige Parkeston Quay. Rotterdam werd toentertijd bereikt via het Brielsche Gat, het Haringvliet en de Oude Maas of via het Voornsche Kanaal. Met het doorgraven van de duinen, bij wat nu Hoek van Holland heet, werd Rotterdam definitief verbonden met de zee. En in 1893, tien jaar na de opening van Parkeston Quay werd de route vanuit Harwich op Rotterdam gevaren via Hoek van Holland.

Kortere reistijd

De reistijd voor passagiers en de post werd aanzienlijk korter. Bij aankomst in Hoek van Holland konden passagiers direct overstappen op de trein en ook de post ging mee. Na het lossen in Hoek van Holland voeren de schepen door naar Rotterdam en meerden af bij de Boompjes. Hier werden de stukgoederen gelost en geladen voordat het schip via Hoek van Holland voor het bijladen en het inschepen van passagiers verder voer naar Harwich.

SMZ ook via Hoek van Holland

Na de Tweede Wereldoorlog werd de Stoomvaart Maatschappij Zeeland door de opgelopen schade in Vlissingen min of meer gedwongen te verhuizen naar Hoek van Holland. Voor de post, de passagiers en lading bleek dit logistiek een verbetering. De schepen voeren toen volgens de dienstregeling met schepen van de SMZ in de dagdienst en schepen van de L&NER in de nachtdienst. Dat bleef zo tot de RoRo-schepen in 1968 gingen varen. Vanaf dat moment voeren de Engelse schepen, inmiddels van de British Railways Board, overdag vanuit Harwich en ‘s nachts vanuit Hoek van Holland en de Nederlandse schepen andersom. Deze situatie is tot op de dag van vandaag nog steeds van kracht.

Oud-werknemer/kapitein Frank Haalmeijer


  • Maria de Haas says:

    Ik heb een jaar of 2 op het kantoor van Ies Jumelet bij Stoomv Mij Zeeland gewerkt in HvH.
    Ik kan me ook herinneren de dag dat onze kantoorruimte (aan de kadezijde) opeens donker werd rond het middaguur – de KB was teruggekeerd en zorgde voor zonsverduistering. De reden – de kapitein (kan ook stuurman geweest zijn?) was overleden en alhoewel al in internationale wateren, werd besloten toch om te draaien en hem thuis te brengen. Hij was erg geliefd en de verslagenheid was groot.

  • Arend says:

    voor een verhaal ben ik op zoek naar gegevens over de ferry SS Arnhem van L&NER die in 1947 in de vaart is genomen. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik aan foto’s kan komen van het interieur (van het exterieur heb ik al foto’s gevonden) en hoe lang de reis van Hoek van Holland naar Harwich in die tijd duurde? Voor zover ik kan nagaan is het een passagiersschip geweest, maar op de foto die ik heb, zie in enkele voertuigen op het voordek staan. Werden deze erop getakeld? Lag er vracht in het ruim?

    • Stefan says:

      Hoi Arend, dank voor jouw bericht!
      Helaas heb ik vooralsnog geen informatie kunnen vinden over de ferry SS Arnhem. Mocht ik op een later moment iets tegenkomen, dan laat ik je dat weten.
      Groeten, Stefan

  • C.R. von Münching says:

    Zie tevens het boek “de geschiedenis van de Batavierlijn” Nederlands oudste stoomvaartlijn, 1830-1958, geschreven door mijn vader, dhr. L.L. von Münching. Uitgegeven in 1994 door Uitgeverij van Wijnen te Franeker.

  • Cor Westland says:

    Ik ken Frank Haalmeijer nog uit de tijd dat hij stuurman was, hij heeft een boek geschreven over de lijn Hoek – Harwich
    dit heb ik nog steeds in mijn bezit, het is de moeite om dit te lezen. Misschien heeft Frank er nog een paar in voorraad