Vrouwen in de scheepvaart

5x het belang van vrouwen in de scheepvaartindustrie

2018-03-08 | Aan boord | 1 reactie

Internationale Vrouwendag wordt al meer dan een eeuw gevierd, en toch laat het Global Gender Gap Report 2017 van het World Economic Forum zien dat de genderkloof breder wordt en dat gendergelijkheid meer dan 200 jaar weg is. Daarom is het thema van dit jaar #PressforProgress. Waarom is dit belangrijk? Omdat genderpariteit van grote invloed is op de voortgang van economieën en samenlevingen.

In het licht van deze drang naar vooruitgang hebben we Lena Göthberg geïnterviewd, thoughtleader, consultant en podcaster van de scheepvaartindustrie, wiens passie voor de scheepvaartindustrie ook pleit voor meer diversiteit en vertegenwoordiging van vrouwen.

Hier zijn de belangrijkste punten uit ons gesprek met Lena die de sleutelrol illustreren die vrouwen (en met name jonge vrouwen) moeten spelen in de toekomst van de scheepvaartindustrie.

1. Vrouwen zijn essentieel voor de toekomst van scheepvaart

Lena Göthberg

Diversiteit is niet alleen belangrijk omwille van diversiteit, maar ook omdat het de vaardigheden inbrengt die een sector vooruit helpen. Scheepvaart is niet anders. Als een industrie wordt het steeds complexer en meer afhankelijk van automatisering en AI. Om een ​​effectieve medewerker in de scheepvaart te zijn, heb je geen sterke rug nodig – je hebt een sterke geest nodig. Daarom zijn vrouwen essentieel voor een levensvatbare en robuuste toekomst voor de scheepvaart.

Zoals Lena het beschrijft:

“Omdat ik erg geïnteresseerd ben in het paradigma waarin we ons momenteel bevinden, met nieuwe technische ontwikkelingen en snelle digitalisering. Ik heb de neiging om mensen te ontmoeten die geïnteresseerd zijn in hetzelfde, en het is voor mij duidelijk dat de jonge vrouwen de nieuwe kennis inbrengen die we nodig hebben om ons essentieel te maken voor de toekomst, zoals 3D-printen, blockchain, beheer op afstand van het schip en zo voorts.”

“De industrie is nog niet hersteld van de financiële crisis in 2008, dus de industrie is nog steeds in overlevingsmodus. Dit is echter een tijd waarin bedrijven alternatieve manieren van werken onderzoeken, beïnvloed door digitalisering en het tijdperk van innovatie waarin we ons nu bevinden. Dus op dit moment denk ik dat de grootste uitdaging is dat er niet genoeg vrouwen in de scheepvaartindustrie zijn.”

2. De scheepvaartindustrie moet zich rebranden

Containers in haven van bovenaf

De scheepvaartindustrie wordt tegengehouden door enkele vooroordelen over het type mensen dat er werkt en hoe het wordt gerund. Deze vooroordelen kunnen zijn: mannelijk, ouder, verouderd, analoog. Om het talent dat het nodig heeft te werven, moet de scheepvaart worden gezien als: divers, jong, adaptief, digitaal.

“Het is hetzelfde in elke sector – de scheepvaartindustrie concurreert met alle andere industrieën om de meest getalenteerde en slimme jonge mensen, mannen en vrouwen te vinden, maar ik ben er niet zeker van dat we ons als branche hiervan al eerder bewust waren. Het is tijd voor de scheepvaartindustrie om het merk te bouwen van een opwindende branche met veel coole banen om deze jonge mensen aan te trekken en hen dan ook een open en uitdagende werkomgeving te bieden waar ze kunnen floreren.”

Daartoe heeft Lena een podcast gemaakt met de naam Shipping Podcast: Voices from the Maritime Industry. Lena draait de podcast al 2,5 jaar en heeft inmiddels meer dan 120.000 downloads in 166 landen.

“Ik wilde meer mensen laten kennismaken met deze branche, die zoveel professionals in dienst heeft en zoveel weet en zoveel doet voor de hele wereld, maar nauwelijks erkenning krijgt. Ik wilde dat jongeren de podcast vinden wanneer ze naar andere podcasts zoeken en denken: “Hé, dit is interessant, ik had geen idee dat er zoiets bestaat als de maritieme industrie”.

3. Het aantal vrouwen in de scheepvaart en hun invloed groeit gestaag

Maritieme hoeden

Lena is al heel lang in de industrie actief en begon als een van de handjevol vrouwen in de industrie tot waar we nu staan: de scheepvaart probeert zijn gender-schaal in evenwicht te brengen.

“Ik zie vrouwen nu meer zichtbaar dan toen ik zo’n 25 jaar geleden in deze branche begon. In die tijd waren de enige vrouwen in de buurt diegenen die rederijen geërfd hadden, wat betekende dat ik geen echte vrouwelijke rolmodellen had. Toen de meeste rederijen in familiebezit in Donsö voor het eerst werden geleid door de eerstgeborene, alle dochters, zag ik vrouwelijke reders in actie. (Donsö is een eiland in de Göteborg-archipel met een lange en belangrijke geschiedenis voor de Zweedse scheepvaart. En het is waar Stena Line’s oprichter, Sten A. Olsson, werd geboren).

“Ik zou zeggen dat WISTA International [afkorting van de Women’s International Shipping & Trading Association], met meer dan 3.000 leden in 40 landen, een verzameling vrouwen in de scheepvaartindustrie is die nooit stopt mij te verrassen. Ik ben sinds 2000 lid van WISTA Zweden en ik zeg altijd dat WISTA de plaats is waar ik het meeste leer over scheepvaart. Het is iets over vrouwen – we zijn beter in het opbouwen van netwerken en het delen van kennis, er is minder zorg over prestige en meer een gevoel van ondersteuning.”

Wat de prominente vrouwelijke movers en shakers in de industrie betreft, stijgen ze in aantallen en wereldwijd bereik. Een prominent voorbeeld dat Lena noemt, is Despina Panayiotou Theodosiou, de CEO van Tototheo Maritime in Cyprus. Ze is uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke mensen in de maritieme industrie en heeft het thema van haar voorzitterschap bepaald als ‘Vrouwen die de wereld overnemen’.

4. Je hoeft geen matroos te zijn om in de scheepvaart te werken

Personeel aan boord Stena Superfast8

Veel van de vaak genoemde obstakels om deel uit te maken van de scheepvaartindustrie zijn eigenlijk niet van toepassing. Hoofdzakelijk: je hebt geen ervaring op een boot nodig. Geldige kandidaten voor belangrijke rollen bij rederijen kunnen afkomstig zijn van allerlei educatieve (en geografische) achtergronden.

“Werving lijkt meer op andere industrieën, je hoeft ook geen zeegaande achtergrond te hebben om carrière te maken in een landorganisatie. Er zijn zo weinig vrouwelijke zeevarenden – slechts 2% van de zeelieden ter wereld – dus als dat de selectie is, dan zijn er maar heel weinig vrouwelijke managers.”

5. Geven en nemen is nodig voor balans: vrouwen moeten ruimte claimen, mannen moeten het geven

Lena zegt het perfect:

“Iemand vertelde me dat het probleem is dat mannen vaak mannen werven en vrouwen vaak vrouwen werven. Dit betekend dat als er niet genoeg vrouwelijke managers zijn, de weg naar een diverse werkomgeving erg lang is.”

“Ik denk dat het de mannen zijn die meer vrouwen moeten uitnodigen om aan tafel te zitten, in de directiekamers, in de managementteams en in het algemeen. Ik zou hopen dat mannen zouden stoppen met deelnemen aan contexten waar het “alleen mannen” is. Om nee te zeggen wanneer ze worden uitgenodigd op plaatsen of in discussies waar alleen mannen spreken. Het is 2018 en het excuus “we konden geen enkele vrouw vinden” is niet goed genoeg, die heb ik in het verleden al zo vaak gehoord.”

“Voor de vrouwen is het tijd om ja te zeggen tegen elke uitnodiging om deel te nemen of te spreken, meer ruimte in te nemen, zichtbaar te zijn en een rolmodel te worden voor iedereen in je omgeving. We hebben een spannende reis voor de boeg, samen met de andere maritieme professionals. “

We willen Lena graag bedanken voor haar tijd en woorden die ze met ons heeft gedeeld, maar zeker voor al haar inspanningen om van de maritieme industrie een verwelkomende, open en innovatieve sector te maken voor zowel mannen als vrouwen.

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.