Kapitein Alan Junger en Sten A. Olsson

Alan Junger, de eerste kapitein van de Stena Germanica

2017-09-21 | Aan boord | Geen reacties

Dit jaar vieren we het 50 jarige bestaan van onze route tussen Kiel en Göteborg. Om dit jubileum te vieren nodigde we kapitein Alan Junger uit, hij was de eerste kapitein die de Stena Germanica naar Kiel bestuurde. Samen met onze CEO Niclas Mårtensson stapte kapitein Alan Junger opnieuw aan boord van ‘zijn’ ferry en reisde samen met enkele hoogwaardigheidsbekleders van de gemeente Kiel en vele passagiers naar Kiel. Hieronder vertellen we het verhaal van Stena Germanica’s eerste reis en wat er in de loop van de jaren aan boord is geweest.

Rond 7 uur Op 24 april 1967 stuurde kapitein Alan Junger de Stena Germanica op haar eerste reis uit de haven in het hart van Göteborg naar Kiel. De zon scheen op die dag en de ferry werd gevuld met zeer enthousiaste passagiers samen met de schipbezitter Sten A. Olsson, burgemeester Rolf Renger van Kiel,  zijn vrouw die het schip een paar dagen voor de eerste reis had gekocht en poortdirecteur Stig Axelsson.

Alan Junger achter het roer van de Stena Germanica

Alan Junger, de eerste kapitein die de Stena Germanica bestuurde

Alan Junger, 91 jaar jong, herinnert zich aan de reis alsof het gisteren was. Hij werd verstomd door het verbazingwekkende nieuwe schip dat in Noorwegen werd gebouwd en waarvan hij zelf het proces van constructie tot voltooiing op de voet had gevolgd. Stena Germanica was uitgerust met de nieuwste technologie en de op dat moment sterkst verkrijgbare machines in de markt met 17.000 pk, waardoor een snelheid van maximaal 23 knopen mogelijk was. Op dat moment konden geen andere ferry’s deze snelheid evenaren. Het was de bedoeling om binnen 24 uur retour te reizen tussen Göteborg en Kiel, wat de Germanica ook daadwerkelijk een tijdje heeft gedaan. Stena Germanica was een goede passagiersferry omdat het zeer goede stabilisatoren had. Alan Junger herinnert zich één moment in het bijzonder. Het was in de winter aan het einde van 1960, toen de hele baai in Kiel bevroor; Hij merkte op dat de Stena Germanica zeer goede vaardigheden had voor het ijsbreken en meerde succesvol aan in de haven ondanks de bevroren baai.

De sfeer en het gevoel aan boord van de Stena Germanica was geweldig die dag. Passagiers waren erg onder de indruk van het interieur in de restaurants en bars. Het eten kreeg uitstekende recensies dankzij onze eerste klas chef en na het avondeten konden passagiers dansen en genieten van een live orkest.

Anekdotes van Alan Junger

Op een van de bovenste dekken hadden we eerste klashutten. Bij veel gelegenheden reisde een bekende schipbezitter van Noorwegen met Stena Line en boekte altijd één van deze hutten. Alan Junger vertelt ons een verhaal over hoe de vrouw van deze passagier altijd de binnenkant van deze hutten goed in de gaten hield. Een keer, toen ze bij haar hut aankwam, merkte ze op dat er een deken ontbrak. Ze wist wie voor haar in de hut was geweest, rende net op tijd naar het autodek waar de passagiers op het punt stonden om de ferry te verlaten. Ze zag de passagiers in hun Rolls Royce stappen, rende er naartoe en maakte de deur open om vervolgens het dekentje rond de benen van de rijke scheepseigenaar gewikkeld te vinden en zei: “Deze behoort bij mij!” En sloeg de deur dicht.

Bij een andere gelegenheid vierden een passagier hun verjaardag met collega’s op een van onze Kiel-cruises. Aan het eind van de reis, net voordat de ferry het kanaal naar Göteborg binnenging, kreeg de dame die haar verjaardag vierde hartproblemen. De Stena Germanica keerde terug naar de kade waar een ambulance klaar stond om de dame te helpen. De medische staf ging snel aan boord van de ferry om de passagier te helpen. Toen de medische staf terug naar de ambulance liepen, waren ze verrast om al haar collega’s in de ambulance te zien. Ze waren in allen zeer positief gestemd en toen gevraagd werd of ze uit de ambulance wilde klimmen, antwoordden ze: ‘er is niets mis met haar, als het nu stabiel is kan ze straks een taxi naar huis nemen met ons’.

Groei en succes Stena Line

Kapitein Junger is niet verbaasd dat de route tussen Kiel en Göteborg dit jaar 50 jaar wordt en dat Stena Line is uitgegroeid tot een van de grootste rederijen ter wereld. Hij is van mening dat een van de belangrijkste succesfactoren van Stena Line het vermogen is om goed personeel in dienst te nemen. Hij zal zijn tijd bij Stena Line altijd herinneren net als alle bijzondere gebeurtenissen. Er was een groot verschil tussen zijn carrière als kapitein die passagiers vervoerde en als kapitein van een ​​containerschip midden op de oceaan, wat hij voor Stena Line deed. Alan Junger zei altijd dat Sten A. Olsson een man was met een visie die altijd de tijd had om te praten en naar zijn werknemers te luisteren.

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.