Stena Danica op stadsverwarming wereldprimeur

Baanbrekend groen project bekroond met award!

Engeland | Geen reacties

Ons passagiersschip Stena Danica is het eerste schip ter wereld in vaste dienst dat is aangesloten op een stadsverwarmingsnet. Hiermee heeft Stena Line een wereldprimeur én wonnen zij de ‘Out of the Box award’ tijdens de 5e Global District Energy Climate Awards 2017. De ferry Stena Danica heeft een capaciteit van 2275 passagiers en exploiteert 650 keer per jaar de route Göteborg – Fredrikshavn.

Door een baanbrekend demonstratieproject is het nu verbonden met het lokale DH-netwerk wanneer het in Göteborg aankomt, in plaats van te worden verwarmd door de eerder met olie gestookte ketels. Naar schatting zal de overstap van lichte olie naar DH de CO2-uitstoot met maar liefst 500 ton per jaar verminderen (-60%). Het zal ook bijdragen aan een aanzienlijk betere luchtkwaliteit in Göteborg door de niveaus van SOx en NOx van dit schip jaarlijks met meer dan 90% te verminderen. Last but not least zal het ook de geluidsniveaus in de buurt verminderen.

Innoveren in duurzaamheid zorgt altijd voor uitdagingen

De uitdaging van het project was om een ​​technische oplossing te ontwikkelen die dagelijkse verbindingen met het stadsverwarmingsnet mogelijk maakt, wat heel anders is dan het verbinden van een stationair gebouw. Het is ook innovatief in die zin dat het een nieuwe toepassing is voor stadsverwarming. Het project laat zien dat stadsverwarming voor andere doeleinden dan alleen voor gebouwen kan worden gebruikt, en daarmee bijdraagt aan een koolstofarme economie en uiteindelijk een groenere wereld. Dit baanbrekende demonstratieschema maakt deel uit van het CELSIUS-project, dat wordt gefinancierd door het FP7-programma van de EU. Het is uitgevoerd in nauwe samenwerking tussen Göteborg Energi, Stena Line en de stad Göteborg.

Vermindering in uitstoot door deze oplossing:
kooldioxide (CO2) 60%
stikstofoxide (NOx) 90%
zwaveloxide (SOx) 90%

Lees meer over onze reis naar een duurzamere scheepvaart en onze andere wereldprimeurs. Door te innoveren in duurzame oplossingen en deze te delen hopen we andere rederijen te overtuigen ook groener te worden met als doel een duurzame scheepvaart.