Niclas Mårtensson bij aftrap bouw nieuwe schepen

Bouw Stena’s meest brandstof-efficiënte ferries begint!

Engeland | 6 reacties

Op vrijdag 25 augustus 2017 werd een ‘stalen snijceremonie’ gehouden bij het AVIC Weihai scheepswerf in China om de start van de bouw van de eerste van vier RoPax-schepen die door Stena werden besteld te markeren. Deze schepen zijn de meest brandstof-efficiënte ferries in zijn soort.

De nieuwe schepen van Stena Line beginnen vorm te krijgen Lees ook: De nieuwe schepen van Stena Line beginnen vorm te krijgen >>

De schepen hebben een geplande aflevering in 2019 en 2020, waarbij Stena in het kader van het overeengekomen contract een optie heeft op nog vier van deze schepen.

Stena Line’s succesvolle RoPax-concept

De schepen zullen 50% groter zijn dan de standaard RoPax-schepen van vandaag. Deze belangrijke investering zal een voortzetting zien van het succesvolle RoPax-concept van Stena Line, die goederen en passagiers combineert in het kader van het operationele bedrijfsmodel.

“Door de standaardisatie en ingebouwde flexibiliteit zijn we van plan een betrouwbare veerbootswerking te waarborgen, die onze klanten nog betere ondersteuning zal bieden en hen zal helpen groeien. We voorzien in verdere groei binnen het veervervoer en dit is een belangrijke stap in het voorbereiden van onze activiteiten voor die groei. Op dit moment zijn we van plan om de schepen in de Ierse Zee te introduceren” zegt Niclas Mårtensson, CEO van Stena Line.

De schepen hebben een capaciteit van meer dan 3.000 meters autodek in een doorrijdingsconfiguratie en zullen een compleet assortiment passagiersdiensten bieden voor zo’n 1.000 passagiers. Ze worden gebouwd in lijn met Stena Line’s strategische focus op duurzaamheid.

staal-ceremonie-brandstof-efficiente-ropax-schepen

Meest brandstofbesparende RoPax-schepen ter wereld

“De nieuwe RoPax-schepen zullen tot de meest brandstofbesparende ter wereld zijn, met ongeveer 25% lagere CO2-uitstoot per vracht eenheid dan vergelijkbare RoPax-tonnage. Ons doel is de ontwikkeling van duurzaamheid in de scheepvaartindustrie te leiden en een nieuwe industriestandaard op te stellen met betrekking tot operationele prestaties, emissies en kostencompetentie. De schepen varen op traditionele brandstof, maar zijn ontworpen voor de klasnotatie “gas klaar” en zijn ook voorbereid op schrubbers en katalysatoren, waardoor we nog meer flexibiliteit voor de toekomst krijgen” zegt Niclas Mårtensson.

Technische details – E-Flexer

Lengte: 214,5 m
Diepgang: 6,4 m
Breedte: 27,8 m
Capaciteit autodek: 3.100 meter + 120 auto’s
Passagierscapaciteit: 1.000
Hutten: 175
Motoren: 2 x V12 4-takt diesel (2 x 12.600 kW)
Snelheid: 22 knopen
Gebouwd: AVIC Weihai Shipyard, China

 


  • Frans says:

    Jammer alleen dat de schepen tegenwoordig niet meer in NL of Europa gebouwd kunnen worden. Te duur?

    • Stefan says:

      Hoi Frans, dank voor jouw reactie. Dit is Stena’s eerste opdracht voor het bouwen in schepen in China. De laatste toevoegingen aan onze vloot, de superferry’s die tussen Hoek van Holland en Harwich varen, zijn in Europa gebouwd. Groeten, Stefan

  • Jan says:

    Waar gaan deze schepen varen?

    • Stefan says:

      Hoi Jan, het is nog niet 100% besloten waar deze schepen zullen varen, maar waarschijnlijk op de Ierse Zee. Groeten, Stefan

  • Wim en Anneke says:

    Stena, goed bezig en we hopen “snel” gebruik te mogen maken van deze ferry’s.