De kleine Stena Baltica

Engeland | 1 reactie

Stena Baltica was de eerste ferry die Stena bestelde. Dat was te merken. Haar vaareigenschappen waren niet al te best. Daarentegen had ze een luxe inrichting en was er zowel een café, restaurant als een cocktailbar wat de reis behaaglijk maakte voor de passagiers, zolang het niet waaide. Tijdens haar 40-jarige carrière deed ze dienst in zowel Zweeds, Brits als Italiaans vaarwater.

Geschiedenis

STENA BALTICA was de eerste ferry die Stena bestelde. Het is overduidelijk dat dit een nieuw gebied was voor de rederij. Toen de ferry geleverd werd bleek het een veel te kleine ferry om effectief te gebruiken. Het idee moest zijn geweest om een passagiersboot te bouwen die ook personenauto’s en eventueel bussen kon vervoeren. STENA BALTICA’s draagvermogen was niet voldoende om een volledige last met zware vrachtwagens aan te kunnen.

De ferry was klein en had weinig diepgang. Dit gaf haar zeer slechte zeewaardigheid en ze bewoog dan ook wild in matige golven. De passagiersinrichting was daarentegen zeer bekwaam. De schotten waren bekleed met walnoot en eik. Meerdere salons hadden kamerbreed tapijt. Hier vond je zowel een cafetaria, een klein restaurant en een elegante cocktailbar. Als passagier kon je het zeer comfortabel hebben aan boord, zolang het niet woei.

Er wordt aangenomen dat STENA BALTICA was gepland voor de route Nakskov-Kiel. De levering was sterk vertraagd en in 1966 was het niet langer actueel om haar in te zetten op de route Nakskov-Kiel. In plaats daarvan begon de ferry haar carrière met het vervangen van STENA DANICA op de Fredrikshaven-route tijdens de jaarlijkse lentebeurt. Daarna gaf Svensk Sjöfartstidning (De Zweedse Zeevaartkrant) aan dat ze ingezet zou worden tussen Göteborg en Skagen.

Er stonden echter andere ontwikkelingen voor de deur. Lion Ferry’s schip VARBERG was tijdens de lente gekapseisd in het drijfdok van Falkenbergs Varv. De rederij had grote behoefte aan een vervanger voor de zomer en charterde STENA BALTICA. Op 18 mei werd ze ingezet op de routes Halmstad-Grenå en Halmstad-Köpenhamn. De charter duurde tot en met september.

Daarna begon STENA BALTICA als aanvulling van STENA DANICA te varen op Stena’s Fredrikshaven-route. Tijdens de lente van 1967 kreeg ze een korte charter op de route Malmö-Kastrup, die aan het stoppen was. In mei van het zelfde jaar werkte ze als ”The Londoner” op de route Tilbury-Calais.  Daarna volgde in de herfst een charter van een maand voor Vikinglinjen op Kapellskär-Mariehamn-Nådendal. Deze route bleek te lang voor de kleine ferry waarop ze al in oktober terugkeerde naar Göteborg. Tijdens de winter van 1968 werd de ferry op het droge gelegd in Göteborg en het volgende zomerseizoen werkte ze als tweede ferry op de Fredrikshaven-route. STENA BALTICA deed vervolgens ongeveer 20 maanden dienst op de route op het Kattegat.

STENA BALTICA was een veel kleinere ferry dan STENA DANICA (I). Ze viel nog meer in het niet naast de grote STENA DANICA (II) die in de lente van 1969 geleverd werd.

In de herfst van 1969 lukte het Stena om STENA BALTICA aan Schotland te verkopen voor verkeer tussen het vasteland en de Schotse eilanden aan de westkust. Dit verkeer ging over lastig vaarwater. Caledonian MacBraine bouwde CALEDONIA, zoals de ferry nu zou heten, om om de stabiliteit te verbeteren. Ze deed dienst op de schotse wateren gedurende maar liefst 17 jaar, tot en met het seizoen van 1987

Haar laatste carrière kreeg de ferry als de Italiaanse HEIDI vanaf 1989 op de route tussen Napels, Capri en Ischia. Hoe lang ze actief is geweest op deze route is onduidelijk maar 15 jaar is een aannemelijke gok. Wat we weten is dat HEIDI in 2005 aan de kade zonk nadat ze één of een paar jaar op de wal had gelegen. Ze werd geborgen en vervolgens in Turkije gesloopt.

Een carrière van bijna 40 jaar is niet slecht voor een ferry, als je bedenkt dat ze verre van een droomvaartuig was voor haar eerste eigenaar, Stena. Waarschijnlijk was ze beter geschikt voor korte nationale routes met begrensd goederentransport.

Technische specificaties: Stena Baltica

Geleverd op 19 april 1966 door Langsunds Mek. Verksted, Langesund, Noorwegen.

Lengte: 61,88 m
Breedte: 12,20 m
Brutotonnage: 1 156 brt
Passagiers: 500 st
Hutten: –
Vrachtwagens: 7
Personenauto’s: 50

Anders Bergenek en Rickard Sahlsten


  • Joonas Kortelainen says:

    Oh such a nice blog and a wonderful blog entry of this rare vessel. Could you please share the first beautiful flypic as a whole?

    Best regards,
    Joonas
    Finland