Kielleggingsceremonie nieuwe schepen Stena Line

De nieuwe schepen van Stena Line beginnen vorm te krijgen

Engeland | 1 reactie

Een half jaar na het startsein voor de bouw van de meest brandstof-efficiënte ferries vond op vrijdag 2 februari 2018 de officiële kielleggingsceremonie plaats op de AVIC Weihai Shipyard in China. Dit traditionele maritieme evenement markeert het begin van de bouwfase van de romp en de buitendelen van het schip.

Bouw Stena’s meest brandstof-efficiënte ferries begint! Lees ook: Bouw Stena’s meest brandstof-efficiënte ferries begint! >>

“Dit is een belangrijke mijlpaal in ons opwindende nieuw scheepsbouwproject” aldus Niclas Mårtensson, CEO van Stena Line, die ook deelnam aan de traditionele muntceremonie waarbij 4 munten (GBP, EUR, SEK en RMB) onder de kiel werden geplaatst als een symbool van geluk.

De nieuwe schepen hebben een gepland leveringsschema in 2019 en 2020. De schepen zullen 50% groter zijn dan de huidige standaard RoPax-schepen en deze aanzienlijke investering illustreert een voortzetting van het succesvolle RoPax-concept van Stena Line, dat vracht- en passagiersverkeer combineert als onderdeel van zijn operationele bedrijfsmodel.

Energie-efficiënte en state-of-the-art ferries

“Ons algemene doel is dat deze schepen de absolute state-of-the-art zullen zijn als het gaat om energie-efficiëntie, flexibiliteit en klantenservice. In het bijzonder leggen we veel nadruk op het ontwikkelen van een reeks opwindende nieuwe digitale functies die onze klanten unieke extra diensten zullen bieden die verbonden zijn met hun reis, evenals het ontwikkelen van een nieuwe, geïntegreerde digitale onboard-ervaring”, zei Niclas Mårtensson.

De nieuwe RoPax-schepen worden ingezet in de Ierse Zee en vormen een belangrijke strategische investering om de activiteiten van Stena Line in de regio verder te versterken.

“We hebben een positieve kijk op de toekomst en verwachten een voortgang van de groei binnen het ferry vervoer. Dit is dus een belangrijke strategische stap die ons helpt ons voor te bereiden om de verwachte groei te benutten”, besluit Niclas Mårtensson.

Technische specificaties van de nieuwe schepen:

Verwachte levering in 2019 en 2020.

Lengte: 214,5 m
Diepgang: 6,4 m
Breedte: 27,8 m
Capaciteit autodek: 3.100 meter + 120 auto’s
Passagierscapaciteit: 1.000
Hutten: 175
Motoren: 2 x V12 4-takt diesel (2 x 12.600 kW)
Snelheid: 22 knopen
Gebouwd: AVIC Weihai Shipyard, China


  • Martin Minnebo says:

    Beste – altijd leuk om Stena Line te volgen — het begint in 1981 met de introductie van 2 ferries gebouwd in
    Duinkerken voor de Göteborg/Frederikshavenlijn. Recenter de ferries van Hoek.

    Kan je mij via mail of zo een general arrangement plan bezorgen van de E-flexers — enkele studenten van de
    Universiteit Gent willen een soort maquette bouwen van de schepen — studenten Maritieme Wetenschappen.

    Gegroet en met dank, Martin Minnebo (maritiem correspondent gents Nieuwsbureau