De route Harwich – Antwerpen

2015-08-28 | Aan boord | Geen reacties

Het is inmiddels ruim 65 jaar geleden dat de route Harwich – Antwerpen werd opgeheven. In 1950 stopte British Railways met deze dienst. Hoewel er later ook vanuit Harwich op het Belgische Zeebrugge is gevaren, veelal met containers en spoorwagons, zullen er nog maar weinigen zijn, die de route van en naar Antwerpen hebben gekend. Laat staan zelf hebben ervaren.

De veerdienst tussen Harwich en Antwerpen werd in 1854 in het leven geroepen door de toenmalige North of Europe Steam Navigation Company, die hier de raderschepen Aquila en Cygnus -van slechts 250 ton- had ingezet. Op deze manier was de dienst weinig succesvol; na enkele maanden moest het bedrijf alweer gedwongen stoppen. Toen de North of Europe Steam Navigation Company vervolgens was verdwenen, stond de directie van de Eastern Counties Railway, de latere Great Eastern, op. In het jaarverslag overtuigden de directieleden hun aandeelhouders van het feit dat de dienst van Harwich naar Antwerpen noodzakelijk was, maar dat de schepen op deze dienst voldoende vermogen moesten hebben om de oversteken goed en veilig te kunnen maken en over voldoende laadruimte moesten beschikken. Direct in 1855 werd de dienst hervat door Eastern Counties Railway. Dit keer met twee charterschepen. Kennelijk werd er alleen bij voldoende lading gevaren, want het duurde nog tot 1864, voordat er een vaste weekdienst was.

2015-08-harwichantwerpen-parkkade-felixstowe

Bloeitijd

Toen alle groeipijntjes eenmaal waren overwonnen, gingen de zaken beter. In 1882 werd er dagelijks gevaren en het jaar daarop verhuisde British Railways naar de nieuwe kade, die Parkeston Quay werd genoemd. Ook maakten steeds meer passagiers gebruik van de dienst naar Antwerpen. Speciaal voor deze dienst werden de stoomschepen de Norwich en de Ipswich gebouwd, beide met een capaciteit van ruim duizend ton en een vaarsnelheid van veertien knopen.

Opening route Harwich – Hoek van Holland

Echter, door de opening van de dienst tussen Harwich en Hoek van Holland, in 1893, maakten steeds meer passagiers gebruik van deze nieuwe dienst. Dit, vanwege een beter comfort aan boord en omdat op deze route snellere schepen voeren. Hierdoor werden in de latere jaren op de dienst naar Antwerpen regelmatig schepen ingezet, die afkomstig waren van de Hoek van Holland-route en hier vervolgens en dienst gingen doen als vrachtschip. Na de oorlog werden de diensten vanuit Harwich hervat, die door de omstandigheden waren stilgelegd. Een tekort aan scheepsruimte bracht de oude stoomschepen Dewsbury en Accrington vanuit Grimsby naar Harwich.

Noodgedwongen sluiting

Toen de route Harwich – Antwerpen in 1950 werd opgeheven, bestond deze in totaal 96 jaar. British Railways stelde destijds, dat het besluit genomen was op grond van de teruggelopen hoeveelheden lading en de verwachte kosten van de nodige vervanging van de beide totaal versleten stoomschepen de Dewsbury en de Accrington. Een begrijpelijk besluit misschien, maar desondanks was de sluiting een emotioneel moment voor vele mensen die de sluiting betreurden.

Oud-werknemer/kapitein Frank Haalmeijer

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.