De STENA GERMANICA

Engeland | Geen reacties

De STENA GERMANICA had een fantastisch en gedurfd design. De uitlaat liep door de achtermast die op die manier een schoorsteen werd. De helling van de opbouw en de masten was gewaagd en modern en gaf een idee van de buitengewone snelheid van het vaartuig. Het dekhuis was lang en hoog. Dit zag er bijna uit als een cruiseschip. De technische chef van de rederij, Helge Olofsson, had goed werk geleverd in zijn ontwerp van de nieuwe ferry.

Geschiedenis

Aan de zijkanten van het bovenste autodek van de STENA GERMANICA bevonden zich de hutten. Het draagvermogen was niet zo groot, en daar mee het vermogen om vele zware vrachtauto’s te laden ook niet.

De buitenkant was mooi, maar de inrichting was mooier. En dat is geen wonder, als je bedenkt dat het de gerenommeerde inrichtingsarchitect Robert Tillberg die verantwoordelijk was! De ferry was gebouwd met exclusieve houten schotten en de meubels hadden een elegant ontwerp. De kleurzetting was vrij sterk en verenigde een gevoel van moderniteit met traditioneel bootdesign.

STENA GERMANICA werd verbouwd in 1968 en kreeg een slaapzaal op een van de achterdekken. De beddencapaciteit werd op die manier vergroot tot wel 609 plaatsen.

De ferry voer op de Kiel route tot 1973 toen ze vervangen werd door een groter tonnage (scheepslading). Daarna voer ze een tijd op de Stena Line route tussen Stockholm-Mariehamn waar ze een mooie bijdrage was aan het stadsbeeld van Stockholm, want de ferry had haar ligplaats in de binnenstad, dicht bij Slussen.

Gedurende een tijd daarna was STENA GERMANICA een soort reserve ferry voor Stena Lines routes in Göteborg. Ze werd ook gecharterd naar de Middellandse Zee en de Ierse Zee. Een periode deed de ferry dienst als transportvaartuig naar olieplatforms in de Noordzee.

In 1979 werd STENA GERMANICA verkocht aan Corsica Ferries en omgedoopt tot A. Regina. Drie jaar later liep ze aan de grond voor Mona Island in het Caribisch gebied tijdens een charteropdracht bij Dominican Ferries. De ferry kon niet geborgen worden en werd ter plekke gesloopt.

Technische specificaties: Stena Germanica

Geleverd op april 1967 door AS Langesunds Mek. Verksted, Langesund.

Lengte: 110,8 m
Breedte: 18,0 m
Brutotonnage: 5072 brt
Passagiers: 1301 st
Hutplaatsen: 384 st + 150 ruststoelen
Vrachtwagens: 15 st
Personenauto’s: 200st

Tags: