Kapitein Jan Sanborn en 1st engineer Thomas Ståhle op de brug van Stena Scandinavica

Duurzaam varen begint klein en wordt steeds groter

2017-09-26 | Aan boord | Geen reacties

In de monsterhit van de zomer van 2017, Despacito met Luis Fonsi en Justin Bieber, gaat het allemaal over het rustig aan doen. De Stena Scandinavica, die vaart tussen Kiel en Göteborg, heeft door rustiger aan te doen het brandstofverbruik in slechts vijf jaar tijd met 28 procent verlaagd. Dit is bereikt door het veranderen van de afvaart tijden, een uitstekende samenwerking tussen collega´s op de kade en aan boord en last but not least eigen innovaties van de medewerkers.

Het is kort voor de vertrektijd, personeel aan boord en aan de kade werkt op dit moment hard samen om snel alle passagiers en vracht te laden. Met nog 20 minuten te gaan tot vertrek is alles op zijn plaats, en Senior Master Jan Sjöström en zijn bemanning zijn klaar om te vertrekken. “Zodra alles is geladen vertrekken we, ook al lopen we voor op schema. Dit is iets waar we 15 jaar geleden mee zijn begonnen en iets wat tegenwoordig de norm is binnen het hele bedrijf. Langzaam varen is duurzamer en milieuvriendelijk, omdat dit betekent dat minder brandstof verbruiken. Het verlengen van de vaartijd met 30 minuten op kruissnelheid genereert een brandstofbesparing van 10 procent.”

Natuurlijk zijn er veel meer factoren die hier impact op hebben. Weer- en windcondities kunnen ervoor zorgen dat een overtocht tussen Kiel en Göteborg 30 zeemijl langer wordt door bijvoorbeeld sterke stromingen. Het is belangrijk om elke route zorgvuldig te plannen om veilig en punctueel te varen terwijl je zo min mogelijk brandstof gebruikt.

Fuel Management System

Ons Fuel Management System (FMS) is hierbij een grote hulp. Stena Line ontwikkelde het systeem samen met een bedrijf in Finland. Het fungeert als een boordcomputer die realtime het brandstofverbruik van het schip op de brug en in de motorruimte weergeeft.

“Na elke reis analyseren we gegevens van het FMS en andere systemen en kijken we naar de planning van de overtocht en hoe deze in werkelijkheid ging. Varen op basis van alleen maar berekeningen is niet altijd de beste optie. Het is soms nodig om je trots opzij te zetten en ervoor te zorgen dat we alles wat we geleerd hebben gelijk op de volgende overtocht toepassen”, legt Jan uit.

Duurzaam leven

Als Chief Engineer aan boord, is het milieu belangrijk voor Jan Sanborn. Hij is zelf woonachtig op een boerderij, natuur en dieren spelen een belangrijke rol in zijn leven. “Ikzelf probeer zo min mogelijk impact te maken op het milieu, en hetzelfde geldt voor op mijn werk. Je moet een beetje een technische nerd zijn als je met deze systemen werkt. Je hebt een effectieve samenwerking nodig tussen de medewerkers aan de wal, op de brug en in de motorruimte en het is van cruciaal belang om de commitment van alle medewerkers te hebben – dit is geen baan die je alleen kunt doen.”

Warmtepompinstallatie

Met behulp van de eerste ingenieur Thomas Ståhle heeft Jan Sanborn een warmtepompinstallatie gebouwd met onderdelen van een ontmanteld vaartuig. Simpel gezegd, hergebruikt de pomp energie hetzij uit zeewater of het airconditioningsysteem. “Mensen zijn even belangrijk als technologie. Ik spreek regelmatig met iedereen die betrokken is bij de operatie over de resultaten van hun acties en hoe we de overtochten kunnen optimaliseren om nog meer brandstof te besparen. We moeten de hele ferry zien als een eenheid.”

Duurzamer varen vergt aanpassingen

Ondertussen zet de Stena Scandinavica koers naar het Kattegatt met haar boeg diep onder het water – ook dit vermindert het brandstofverbruik nog eens met zeven procent. “Door bepaalde aanpassingen aan het schip te maken, kunnen we grote golven in het achtersteven vermijden, wat de snelheid vergroot. Het genereren van onnodige golven kost energie en je verspeelt hier brandstof mee”, zegt Jan.” We gebruiken momenteel 13 ton minder olie per overtocht in vergelijking met enkele jaren geleden, en het doel is om het brandstofverbruik en uitstoot met 2,5 procent per jaar te verminderen.”

Fact box:

Meer manieren om emissies en brandstofverbruik te verminderen:

  • Analyse met behulp van FMS. Dit systeem geeft ons data over alles, van het ontwerp van de ferry en de snelheid  tot het brandstofverbruik en de hoeveelheid energie die onze ventilatie verbruikt. Dit systeem gebruiken we vandaag de dag op 28 van onze schepen.
  • Afvaarttijden. Een verandering in de afvaarttijden van de Stena Scandinavica verlengde de duur van de overtocht met 30 minuten, met als resultaat een besparing van 10 procent op brandstofverbruik.
  • Walstroom. Met behulp van de walstroom unit, die gebruik maakt van waterkracht, in plaats van de hulpmotoren wanneer het schip in de haven is aangemeerd.
  • Technische upgrades, zoals het vervangen van de bulbsteven. Dit zorgt voor een golfsysteem dat de weerstand van de ferry in het water vermindert.
  • Optimaal afgestelde motor. Afhankelijk van de belastingomstandigheden, dat wil zeggen de trekafstand, zoeken we de de perfecte balans tussen de boeg en het achtersteven. Dit betekent vaak dat de boeg dieper kan dalen dan het achtersteven, iets wat maximaal zeven procent aan brandstofverbruik bespaart.
  • Continu evalueren van alternatieve brandstoffen en vormen van energie, zoals bio- of synthetische brandstoffen en accu’s/batterijen.

 

Het is een combinatie van al deze kleine zaken die het verschil maken. Heb jij in jouw dagelijks leven veranderingen toegepast om duurzamer te worden? Wij zijn benieuwd!

Tags:

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.