Eerste walstroomaansluiting voor zeeschepen in Nederland

Engeland | 1 reactie

Innovatie zit in onze genen, we kijken daarom graag naar manieren om onze diensten te verbeteren of milieuvriendelijker te maken. In samenwerking in met het Havenbedrijf Rotterdam realiseerde we in 2012 de eerste walstroomaansluiting voor zeeschepen in Nederland. Walstroom is vooruitstrevend, duurzaam en een manier om de zeevaart schoner te maken. Door het toepassen van walstroom kunnen, tijdens de periode dat de schepen afgemeerd liggen aan de kade in Hoek van Holland, de hulpmotoren (generatoren) die aan boord worden gebruikt voor het opwekken van stroom, worden afgezet. Hierdoor zal de uitstoot van CO², stikstof en fijnstof in grote mate verminderen. We vertellen je graag meer over de walstroomaansluiting.

Stena Germanica drinkt houtalcohol voor een beter milieu Lees ook: Stena Germanica drinkt houtalcohol voor een beter milieu >>

De aanleg van walstroom vergde een aanzienlijke investering en is naast onze eigen inbreng mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Havenbedrijf Rotterdam en cofinanciering van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu en de Gemeente Rotterdam. Samen werken we aan het schoner maken van de zeevaart.

eerste-walstroom-aansluiting-voor-zeeschepen-van-nederland

Substation

Elektriciteit wordt in Nederland geleverd met een standaard netfrequentie van 50 Hz, maar aan boord wordt gebruikgemaakt van 60 Hz. Daarom is op de terminal in Hoek van Holland een substation gebouwd met transformatoren en frequentieomvormers. Hier komt de stroom binnen met een spanning van 10,4 kV waarna in een eerste transformator (‘step down transformator’) de spanning wordt verlaagd. Vervolgens gaat de stroom door een midden spanningsomvormer, die de frequentie verhoogd van 50 naar 60 Hz. Hierna wordt de spanning in een tweede transformator (‘step up transformator’) weer verhoogd, waarna de stroom met een spanning van 11 kV en een frequentie van 60 Hz naar de ligplaatsen van de schepen gaat.

Ondergrondse kabels

Via twee hoogspanningskabels in de grond, komt de walstroom terecht bij ligtplaats 1 (waar de Superferry’s Stena Hollandica en de Stena Britannica aanmeren) en ligplaats 2 (waar de Stena Transit en de Stena Transporter aanmeren).

Kabelkraan

Ligplaats 2 heeft een relatief eenvoudige kabelkraan waarmee de ‘stekker’aan boord van het schip kan worden gebracht. Bij ligplaats 1 is de kabelkraan uitschuifbaar, omdat vanwege de afmeerdraden de kabelkraan niet dicht bij het schip geplaatst kon worden. Vanaf het schip kan de kabelkraan met afstandsbediening naar de juiste plek worden geleid, waarna de elektricien de walstroom op het schip kan ‘inpluggen’.

Aan boord

Om de elektriciteit van de wal aan boord te kunnen ontvangen en aan te kunnen sluiten op het boordnet is er op de schepen een speciale ‘stekker’ aansluiting met beveiliging aangebracht. Tevens is er een transformator geïnstalleerd, die de spanning naar beneden brengt van 11k V naar de netspanning aan boord van 450 V.

Benieuwd hoe dit in de praktijk werkt?