Stena Germanica vaart op methanol - als 's werelds eerste ferry ooit!

Positieve cijfers voor Stena Line in duurzaamheidsverslag

2017-09-05 | Aan boord | Geen reacties

De strategische inspanningen van Stena Line op het gebied van duurzaamheid en gericht op het verminderen van de ecologische voetafdruk werpen hun vruchten af. Het Stena AB’s Sustainability Report 2015 toont het verminderde brandstofverbruik en verlaagde emissies van de rederijen binnen Stena. De prestaties van Stena Line zijn met 50% minder zwaveluitstoot, hoger dan de doelstellingen voor de vermindering van de uitstoot van zwavel en CO², iets wat ons erg goed doet!

SECA regelgeving

Eén van de grootste veranderingen voor de scheepvaart werd uitgevoerd in het begin van 2015 toen een nieuwe strenge regelgeving op zwaveluitstoot werd ingevoerd voor ferry operators in Noord-Europa. Deze regeling houdt in dat de toegestane emissieniveaus van zwavel uit schepen vanaf 1 januari 2015 is teruggebracht van maximaal 1 procent tot 0,1 procent in het zogenoemde SECA gebied (Sulphur Emission Control Area).

Voor Stena’s rederijen, met in totaal 93 schepen over de hele wereld, hebben de nieuwe regels geleid tot een vermindering van meer dan 4.000 ton zwavel uitstoot in 2014-2015, een reductie van 15 procent. Voor Stena Line, met 34 actieve schepen in Europa, waarvan 24 in het SECA gebied, is de totale uitstoot van zwavel verminderd met 53 procent.

Stena Line en duurzaamheid

Duurzaamheid is een prioriteit voor Stena Line. Focus op duurzaamheid is niet alleen belangrijk voor Stena Line, maar voor de hele industrie die op lange termijn duurzame brandstof opties nodig heeft om het concurrentievermogen te behouden. We zijn binnen Stena momenteel bezig met een aantal initiatieven voor het vinden van alternatieve brandstoffen. Ons methanol project op de Stena Germanica is één voorbeeld hiervan. We kijken ook naar batterij aangedreven schepen, wat een interessante optie voor de scheepvaart begint te worden, zegt Carl-Johan Hagman, CEO van Stena Line.

Stena rederijen zijn sinds 2005 onderdeel van een speciaal programma, genaamd de Energy Saving Program (ESP), om het brandstofverbruik te verminderen. De doelstelling is een reductie van 2,5 procent per jaar, het resultaat over 2015 was zelfs een daling van 2,8 procent. Voor Stena Line hebben de inspanningen geleid tot een vermindering van het brandstofverbruik van 4 procent per nautische mijl en een vermindering van de CO²-uitstoot van 2,5 procent per nautische mijl.

We hebben een brede scope en ontplooien verschillende initiatieven om het brandstofverbruik binnen het ESP te verminderen. Het omvat alles van veranderende bollen en propellers, om onze schepen in staat te stellen om te varen met een verminderde waterbestendigheid, tot behulp van digitale oplossingen als ons Fuel Management System. De doelstelling is een reductie van de CO²-uitstoot met 35% per nautische mijl in 2030, zegt Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability bij Stena.

Tags:

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.