Stena Danica – ‘s werelds mooiste ferry!

Engeland | Geen reacties

STENA DANICA wordt door velen de mooiste ferry ooit gebouwd genoemd. Ze had de mooie lijnen van een passagiersvaartuig en toch de hoogte en het volume die typisch waren voor de ferry’s van die tijd. De inrichting was gericht op een jong publiek, maar ook beroepschauffeurs en vakantiegangers. We vertellen je graag wat meer over deze ferry!

Vorige week schreven we over Stena Line in de jaren 1968-1969 toen, onder andere, Pippi Langkous de Stena Danica II doopte op Stenpiren in Göteborg. We blijven op Danica spoor en naar beneden gaat in de diepte op de veerboot, die veel zei de mooiste die zijn gebouwd te zijn. Ze had strakke lijnen van een passagiersschip en toch de hoogte en omvang die kenmerkend zijn voor de hedendaagse veerboten was.

De inrichting van de STENA DANICA was gericht op een jong en kieskeurig publiek, en dan voornamelijk diegenen die eerder met de POSEIDON hadden meegevaren. Maar ook beroepschauffeurs en zomerse vakantievierders zouden een belevenis van exclusiviteit en een beetje cruise-gevoel krijgen. De sterk aanwezige delen van het interieur werden gekenmerkt door lichte kleuren, grote ramen en smaakvolle planten. De schotten waren bekleed met TILA plastic-laminaatschijven en de inrichting was geheel vrij van brandbare materialen, met de komende veiligheidsregels in gedachten. Een duidelijk voorbeeld was het exclusieve cruisevaartuig KUNGSHOLM, dat drie jaar eerder was geleverd aan de Svenska Amerika Linjen.

stena-danica-II-inrichting-restaurant-danska-liljan

Het restaurant “Danska Liljan” vooraan op het salondek was opgedeeld in twee kleinere en een grote ruimte met plaats voor totaal 310 gasten. Het bood een grillmenu, buffet en dans. Typisch voor deze tijd waren de witte plastic draaistoelen met Deens ontwerp. Rood en groen waren de overige dominerende kleuren, samen met messing, wat vandaag de dag ook weer hip is.

Toonaangevende bar

Het cafetaria Lodbrok achter de centrale entreehal had zelfbediening en plaats voor 248 personen. Eén dek hoger, op het wandeldek, vond men opnieuw de bar “Trubaduren” met plaats voor 220 gasten. Hier was tevens een casino in een aparte afdeling en een dansvloer met geavanceerde belichting. Roestrood en jacaranda met groene tonen waren de dominante kleuren. De salon bood een magnifiek uitzicht dankzij de grote vensters en was nog lang toonaangevend voor hoe een bar op een boot naar Denemarken eruit hoorde te zien. Direct achter de bar lag de conferentiezaal Kajutan met plaats voor acht personen, en daarachter een winkelcentrum over de gehele breedte van het dek met kiosken en kleine winkeltjes voor cadeautjes en parfum. Hierachter vond men de snäckbars “Kal” en “Ada” met plaats voor 158 gasten, en tussen deze twee samenhangende salons aan stuur- en bakboord was de pub “Röde Orm” met plaats voor 105 personen. Helemaal achterin aan de bakboordzijde was een tienersalon voor 35 personen met dansvloer.

stena-danica-II-inrichting-bar-trubaduren

Maar liefst 1.150 passagiers konden een zitplaats vinden, en daarnaast waren ook nog eens 120 bedden beschikbaar.

STENA DANICA kreeg uiteindelijk nooit een zustervaartuig. De ontwikkeling van veerboten ging snel. Toen de volgende generatie ferry´s aan Stena Line werd geleverd in 1973-1974 was men al begonnen met het bouwen van ferry´s met een extra autodek voor personenauto’s. STENA DANICA werd in 1974 verkocht aan British Columbia Ferries en werd onder de naam QUEEN OF SURREY ingezet langs de Canadese westkust. In 1979 werd de inrichting veranderd zodat het aantal hutten vergroot kon worden. Het seizoen daarop werd haar naam veranderd in QUEEN OF THE NORTH. De ferry liep aan de grond en zonk in 2006.

stena-danica-varend-op-zee

TECHNISCHE SPECIFICATIES: STENA DANICA

Geleverd in april 1967 door A.G. Weser Seebeck, Bremerhaven

Lengte: 125,08 m
Breedte: 18,8 m
Brutotonnage: 5.537 brt
Passagiers: 1.530 st
Hutplaatsen: 120 st
Vrachtwagens: 26 st
Personenauto’s: 250 st

Tags: