Stena Germanica vaart op methanol - als 's werelds eerste ferry ooit!

Stena Germanica drinkt houtalcohol voor een beter milieu

Engeland | 2 reacties

Vorig jaar bouwde we onze ferry Stena Germanica als eerste ferry ter wereld om zodat ze kon varen op methanol als brandstof (ook wel hout- of brandalcohol genoemd). Omdat we zelf absoluut niet mogen drinken tijdens het besturen van een schip op zee, denken we dat het goed is als onze ferry dat wel doet. Waarom? Omdat het varen op methanol leidt tot een beter milieu en een meer duurzame toekomst. Maar waarom is methanol juist goed en waarom vaart niet iedereen op methanol? 

Werkzaamheden Stena Germanica voor aandrijving door methanol Lees ook: Halverwege ‘s werelds eerste ferry op methanol >>

Methanol is een veel groenere brandstof dan de traditionele brandstoffen. Wanneer methanol wordt gebruikt tijdens het varen verminderd de uitstoot van zwaveldioxide (SOx) en stofdeeltjes (PM) met ongeveer 90 procent, terwijl de uitstoot van stikstofdioxiden (NOx) worden gereduceerd met ongeveer 60 procent. Met het gebruiken van methanol als brandstof voor onze leveren we een bijdrage aan een beter milieu.

Wat is methanol?

Methanol wordt geproduceerd uit een chemische reactie tussen waterstof en koolstofmonoxide. Het is onder andere niet carcinogeen en veroorzaakt geen genetische schade zoals bijvoorbeeld benzine kan veroorzaken. Methanol wordt ook sneller afgebroken dan benzine in oppervlakte- en grondwater, een belangrijk aspect voor ons omdat onze schepen door het water varen. Omdat we graag een bijdrage leveren aan een schonere scheepvaart en beter milieu zijn we gaan kijken naar de mogelijkheid om over te schakelen op methanol als brandstof en werd de Stena Germanica vorig jaar werd omgebouwd in de Remontowa Shipyard in Polen.

Ombouwen Stena Germanica voor aandrijving op methanol

Op deze scheepswerf werd de Stena Germanica in 2015 omgebouwd tot ‘s werelds eerste ferry van zijn grootte aangedreven door methanol. Een mijpaal voor de scheepvaart. In maart 2015 begonnen we met deze pilot door de door ons ontwikkelde technologie te installeren in de Stena Germanica. Tot nu toe zijn we erin geslaagd om twee hoofdmotoren op methanol te laten draaien. De komende maanden zullen we de resterende twee motoren inzetten. Gedurende de pilot worden de motoren overgeschakeld naar “dual fuel”. Dit betekent dat methanol wordt gebruikt als primaire brandstof, maar dat de mogelijkheid blijft bestaan om over te gaan naar MGO (gasolie) als backup.
Bekijk hier de vierdelige video impressie van het ombouwen naar methanol uit 2015:


  • Cor Huibers says:

    Lijkt me een reuze idee

  • Gijs Bakker says:

    Excellent video on the future of fuels for shipping. We develop manufacturing facilities for the production of renewable methanol in Rotterdam and Antwerp and have started discussion with Stena for a wider use of methanol. Methanol will have its place in the future fuel mix next to LNG and can be produced from a variety of sources and technologies, including renewables.