Stena Gothica verlaat de haven van Göteborg op 7 januari 2018. Foto Rickard Sahlsten

Stena Gothica – Een Stena Line veteraan

2018-08-18 | Aan boord | Geen reacties

Tijdens de wintermaanden komen een aantal van onze schepen naar het droogdok voor hun jaarlijkse inspectie en opknapbeurt. Een daarvan is Stena Danica. Terwijl ze verwend wordt op de scheepswerf, varen Stena Gothica, samen met Stena Jutlandica en M/V Gute haar route, Frederikshavn-Göteborg. Wie deze trouwe oude dame is? Onze geschiedenisexperts Rickard Sahlsten en Anders Bergenk onthullen het legendarische verleden van Stena Gothica.

Stena Gothica betrad de wereld in 1982 op een scheepswerf in Italië. De Griekse eigenaar gaf haar de naam Lucky Rider en ze zou als een van de vroege ropax-veerboten dienen. Vrachtschepen waren op dit moment vaak slechts geschikt voor 36 passagiers, maar Lucky Rider had een capaciteit van 1350 meter cardeck (ongeveer 80 vrachtwagens) en 80 passagiers. Deze hoge capaciteit maakte deze ferry, en haar zusterschip, zeer gewild in de chartermarkt.

In haar eerste jaar werd Lucky Rider gecharterd in Zweden. Rederi AB Nordö bracht haar in het verkeer op hun nieuwe Malmö-Travemünde-route, samen met Svealand van Malmö, een schip dat uiteindelijk een lange en succesvolle carrière bij Stena als Stena Seatrader zou hebben. Het bedrijf van de Griekse eigenaar stortte al snel in en Lucky Rider werd gekocht door Stena.

Opknapbeurt en nieuwe naam

Nordic Hunter in 1990

Na een broodnodige opknapbeurt werd ze Stena Driver genoemd en begon ze te werken langs de route Göteborg – Travemünde. Het volgende jaar werd ze echter verkocht aan de Britse Sealink en kreeg ze de naam Seafreight Highway tussen Dover en Dunkerque en Dover en Brugge. Na een paar jaar werd ze verkocht aan een Bulgaarse rederij waar ze een anoniem bestaan ​​in de Middellandse Zee en de Zwarte Zee handhaafde. Toen werd ze in 1990 gekocht door Zweedse belangen en heette het Nordic Hunter.

In 1991 nam het Deense DSB haar over en noemde haar Ask. Zij gebruikte haar als passagiersveerboot. Ze had nu salons voor 548 passagiers en een grote zijdeur in de boeg. Voorheen werd al het laden en lossen gedaan via de hekpoort. Ze vervolgde haar carrière in het Deense binnenlandse verkeer tussen Aarhus en Kalundborg. In 1993 ontving Ask een broodnodige update in de vorm van nieuwe machines.

Verlenging van de ferry

In 1999 begon Ask aan een opdracht aan de Oostzee. De veerboot voer van Deense, Duitse en Zweedse havens naar de steden Liepaja en Ventspils. Twee jaar later werd ze met ongeveer 20 meter verlengd. In 2002 was Ask terug op Nordö op de route Malmö-Travemünde. Het volgende jaar gebruikte Stena Line haar voor de dochteronderneming Scandlines op de route TrelleborgTravemünde. Ze opereerde zodoende een aantal jaren in op routes tussen Zweden en Duitsland alsmede van en naar de Baltische havens.

Flexibel inzetbare Stena-veteraan

Stena Gothica in Hoek van Holland op 31 oktober 2016. Foto Richard Haverhoek

In 2015, toen de ervaren Stena Scanrail op de route Göteborg – Frederikshavn naar verluidt zijn volle leven had geleefd na 25.797 tochten in dienst van van Stena Line, zocht het bedrijf naar een geschikte vervanging. Ze kozen voor Ask, inmiddels een Stena-veteraan, die toen de Zweedse vlag en de nieuwe naam Stena Gothica ontving. Ze werd geïntroduceerd als een vrachtboot op de route Göteborg – Frederikshavn. Deze flexibele ferry is sindsdien op een aantal andere Stena Line-routes gebruikt, waaronder op onze route tussen Hoek van Holland en Harwich, maar Göteborg wordt beschouwd als haar ‘thuishaven’.

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.