Stena Line introduceert batterijvoeding

2018-03-02 | Aan boord | 1 reactie

We zijn begonnen aan onze reis om een ​​groenere ferrymaatschappij te worden. De volgende stap in onze zoektocht is naar nieuwe en milieuvriendelijke vormen van energie voor de voortstuwing van onze schepen. Onlangs ondertekende we een contract met Callenberg Technology Group voor batterijen met een totale capaciteit van 1 MWh, die worden geïnstalleerd op de Stena Jutlandica, die vaart tussen Göteborg en Frederikshavn. Vóór de zomer wordt accuvoeding tijdens het overliggen in de haven werkelijkheid.

Het batterijproject is een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van Stena Line. “In de toekomst is het ons doel om met de ‘batterij’ het schip te kunnen navigeren over een afstand van 50 nautische mijlen” stelt CEO Niclas Mårtensson van Stena Line.

“Duurzaamheid staat hoog op onze agenda en we evalueren voortdurend nieuwe manieren om onze impact op het milieu te verminderen. Vanaf 2015 maakt bijvoorbeeld methanol deel uit van de brandstofmix op de Stena Germanica, die vaart tussen Göteborg en Kiel. En er lopen binnen Stena Line inmiddels rond de 300 verschillende energiebesparende projecten. Naarmate zowel de omvang als de kosten van batterijen afnemen, wordt de werking van batterijen een zeer interessant alternatief voor traditionele brandstoffen voor de scheepvaart, omdat emissies volledig kunnen worden geëlimineerd “, vervolgt Mårtensson.

Batterijproject in fases uitgerold

Het batterijproject is recent gestart en zal stap voor stap worden voltooid. In fase één gaat het om het inschakelen van de batterijvoeding voor boegschroeven en het manoeuvreren bij aanleggen in de haven. In fase twee wordt een uitgebreide batterijvoeding op de propellers aangesloten, wat betekent dat de Stena Jutlandica op elektriciteit kan varen over een afstand van ongeveer 10 zeemijl, gelijk aan de afstand tussen Göteborg en Vinga Lighthouse.

In fase drie wordt de batterijcapaciteit verder uitgebreid en kan een schip ongeveer 50 zeemijl op elektriciteit varen, wat overeenkomt met de afstand tussen Göteborg en Frederikshavn.

Het doel om dit in verschillende stappen te realiseren, is om tijdens het proces de elektrische werking te testen en informatie te verzamelen. Als het project succesvol is, kan het werken met de batterijen ook van toepassing worden op de andere 38 schepen in de vloot van Stena Line.

Ontwikkeld met Stena Teknik

De technische oplossingen worden ontwikkeld samen met Stena Teknik, die samenwerkt met de academische wereld, de autoriteiten en verschillende leveranciers. Het project is over de hele linie zeer positief ontvangen en de eerste fase wordt door de Zweedse maritieme administratie en de EU ondersteund en voor de helft gefinancierd.

Feiten: De geteste technologie is gebaseerd op de plug-in hybridetechnologie. De accu’s worden opgeladen als het schip is aangesloten op walstroom, wat op zichzelf al een belangrijk aandachtspunt is voor schone energie. Maar ze kunnen ook worden opgeladen tijdens het gebruik van de generatoren van het schip. De verschillende fasen van het project:

Fase 1
– Batterijvermogen op boegschroeven en manoeuvreren bij aanleggen in de haven.
– Optimaliseren van het stroomverbruik tijdens het gebruik (Peak Saving)
– Batterijcapaciteit 1 MWh

 Fase 2
– Batterijwerking in de haven en over een afstand tot (ongeveer) 10 zeemijl
– Batterijcapaciteit rond de 20 MWh

Fase 3
– Volle batterijcapaciteit tot ongeveer 50 zeemijl
– Batterijcapaciteit ongeveer 50 MWh

 

Amy van der Meer

Amy is afgestudeerd voor de hogere toeristische en recreatieve opleiding. Op dit moment verzorgt zij de marketing support bij Stena Line Nederland. En schrijft met veel plezier diverse blogs voor Stena Line.

  • Wat een mooie uitdaging.
    Respect voor Stena line.
    Ik hoop dat het lukt, kunnen velen dit voorbeeld volgen naar een wereld met minder fossiele brandstoffen.
    Ik vraag me wel af wat de belasting op het milieu is van deze gigantische accu,s.
    Daar bedoel ik mee het produceren en het later recyclen van deze accu, s.
    Groet Jacob.
    Veiligheidskundige.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.