Stena Line's Head of AI Lars Carlsson en Senior Master Jan Sjöström bespreken het nieuwe AI-model aan boord van Stena Scandinavica.

Stena Line introduceert eerste AI-assisted ferry

Engeland | Geen reacties

Als een centraal onderdeel van Stena Line’s inspanningen om het brandstofverbruik te verminderen en de milieu-impact te minimaliseren, voert het bedrijf nu een pilotstudie uit waarbij kunstmatige intelligentie-technologie (AI) wordt geïmplementeerd aan boord van schepen. 

In nauwe samenwerking met het technologiebedrijf Hitachi wordt een AI-model ontwikkeld dat zal helpen bij het voorspellen van de meest brandstofbesparende manier om een ​​bepaald schip op een specifieke route te besturen. Het model zal een steun zijn voor de kapitein en officieren aan boord en als het succesvol is, zal het een belangrijke bijdrage leveren aan de duurzaamheidsdoelstelling van Stena Line om het brandstofverbruik jaarlijks met 2,5% te verminderen.

“Het model simuleert veel verschillende scenario’s voordat de meest optimale route- en prestatie-instellingen worden voorgesteld. Met behulp van AI kunnen we een aantal variabelen bekijken, zoals stromingen, weersomstandigheden, ondiep water en snelheid door water, in verschillende combinaties die onmogelijk handmatig te doen zijn”
– Lars Carlsson, Head of AI bij Stena Line

Pilot op de Stena Scandinavica

Het model is nog in ontwikkeling en het zou niet mogelijk zijn om verder te gaan zonder een toegewijde kapitein en bemanning. Daarom vindt de eerste pilot-studie plaats op de Stena Scandinavica, onder toezicht van Senior Master Jan Sjöström die de laatste 40 jaar met brandstofoptimalisatie heeft gewerkt bij Stena Line.

“Omdat we de AI helpen te evolueren, kunnen we de AI misschien meer helpen dan we nu zijn, maar het is een zeer opwindend en lonend proces. We hebben het model na ongeveer vier weken na elke reis aangepast en het is verbazingwekkend om te zien hoe snel het is om te leren “, aldus Jan Sjöström, Senior Master van de Stena Scandinavica.

AI als hulpmiddel bij plannen reis

Het doel is om een ​​model te maken dat zo nauwkeurig is dat het het uiteindelijke beslissingsondersteunende systeem is voor de kapitein bij het plannen van elke reis. Als AI bijvoorbeeld zou kunnen helpen met nauwkeurige voorspellingen van stromingen, wat tegenwoordig een van de meest gecompliceerde variabelen is, zou het zelfs de meest ervaren kapitein of officier helpen. In de toekomst zal het model ook helpen om competentie en kennis te delen met de volgende generatie kapiteins en officieren.

“Het plannen van een reis en het omgaan met een schip op een veilige en tegelijkertijd brandstofefficiënte manier is vakmanschap. Oefening baart kunst, maar bijgestaan ​​door AI zou een nieuwe kapitein of officier kunnen leren om sneller te tanken. In ruil daarvoor draagt ​​dit bij aan een duurzamere reis “, zegt Jan Sjöström.

Stena Line in 2021 door AI ondersteund

Stena Line heeft als algemene doelstelling dat het hele bedrijf in 2021 door AI moet worden bijgestaan ​​en dat de pilotstudie over Stena Scandinavica, op de route Göteborg – Kiel, de eerste van verschillende onderzoeken is met betrekking tot AI-geassisteerde veerboottochten in de vloot dit jaar. Aan het eind van het jaar zal er een evaluatie van het project plaatsvinden, alvorens te beslissen hoe verder te gaan met AI-assistentie op de 38 schepen van het bedrijf.

“We zijn trots om met Stena Line samen te werken om AI-technologie te ontwikkelen en te implementeren die voordelen oplevert voor zowel het bedrijf als het milieu. Door co-creatie te gebruiken, samen te werken om branchekennis te combineren met data en AI, hebben Hitachi en Stena Line kunnen laten zien hoe digitalisering bestaande fysieke assets kan optimaliseren om een ​​beter resultaat te bereiken”, zegt Ram Ramachander, Chief Digital Officer bij Hitachi Europe Ltd.

Stena Line wordt al bijgestaan ​​door AI op verschillende gebieden, zoals administratie, financiën, klantervaring en klantenservice.