Stena Germanica met regenboog

Terugblik 50 jaar route Kiel – Göteborg!

2017-09-25 | Aan boord | 6 reacties

De route Kiel – Göteborg is van groot belang voor de geschiedenis van Stena Line en viert dit jaar zijn 50e jarige jubileum. Sinds 1967 is de route van groot belang geweest voor zowel toeristen van en naar Zweden als voor de vele bedrijven die hun goederen op de schepen tussen Duitsland en Zweden hebben vervoerd. In Göteborg verhuisde Stena Line in 1982 naar de huidige locatie op de Majnabbe terminal. Sindsdien zijn meer dan 20 miljoen passagiers, bijna 3 miljoen auto’s en ongeveer 1,3 miljoen vrachtwagens door deze terminal overgegaan.

Op een persconferentie in november 1964 werd aangekondigd dat Stena A. Olsson binnen twee jaar de route tussen Kiel en Göteborg met een nieuw gebouwde ferry wilde starten. Met deze onderneming nam hij met, wat later Stena Line zou worden, zijn eerste belangrijke stappen in de wereld.

Stena had sinds 1963 ferry’s in Kiel door het Deense bedrijf KL-linjen A/S. Daarmee bevorderden zij goede relaties met de leiders van de stad, met name door de lokale politicus Rolf Renger. Begin 1964 begon de groep de mogelijkheid van veerdiensten tussen Kiel en Göteborg te onderzoeken.

Nieuw ontwerp

Ontwerpen voor een autoschip met een capaciteit van 1.300 passagiers en 200 auto’s of 15 vrachtwagens waren al gemaakt. Met een motorvermogen van 16.700 pk zou een snelheid van 23,5 knopen haalbaar zijn en zou men zelfs twee afvaarten per dag kunnen doen. Het autoschip was ontworpen door de toenmalige dominante ontwerpfirma, Knud E. Hansen uit Kopenhagen, wiens ferry’s vaak een bijzondere uitstraling hadden.

Stena Germanica

De Stena Germanica was een moderne, mooie, maar vrij dure ferry. Het ontwerp creëerde veel ruimte voor de beperkte ruimte aan boord. Het interieur, ontworpen door Robert Tillberg, voor de 1300 passagiers was van zeer hoge klasse.

Achteraf kan worden geconcludeerd dat er ook vele unieke en gunstige voorwaarden voor de nieuwe route waren. West-Duitsland groeide na de vernietiging van de Tweede Wereldoorlog en maakte een sterke economische vooruitgang. De Zweedse economie was bloeiend. De beweging naar vrijhandel groeide sterker in Europa en de twee vrijhandelszones EEG en EVA werkte goed met elkaar samen. De handel tussen landen nam toe, waardoor ook het vrachtverkeer snel groeide. Daarbij zou Kiel ook groeien als een nieuwe, spannende reisbestemming voor passagiers uit de dichtbevolkte regio rondom Göteborg.

De rest is geschiedenis!

Milestones route Kiel – Göteborg

  • 1967 De Duitse route van de haven in Göteborg, Skandiahamnen, naar Kiel, wordt ingewijd.
  • 1972 Het cruiseschip Stena Atlantica en de Stena Olympica komen tijdens het zomerseizoen op de route bij de Olympische Spelen in München.
  • 1973 Twee grote, nieuwe gebouwd zusterschepen beginnen op de Kiel-Göteborg route: Stena Scandinavica en Stena Olympica
  • 1982 De operatie is verplaatst naar de locatie van vandaag in Göteborg, de Majnabbe terminal.
  • 1987 nieuwe Stena Germanica werd geleverd vanuit een scheepswerf in Polen, na zes jaar wachten als gevolg van de stakingen van de solidariteitsbewegingen bij de scheepswerven in Gdansk en Gdynia.
  • 1999 Tax Free verdwijnt en het hele bedrijf wordt herbouwd.
  • 2010 De nieuwe Stena Germanica werd geïntroduceerd op de route.
  • 2011 De nieuwe Stena Scandinavica werd geïntroduceerd op de route.
  • 2015 Het Methanol project werd gestart op Stena Germanica.
  • 2017 De Kiel – Göteborg route viert zijn 50ste verjaardag.

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

  • Brian says:

    Ik zal ook een bezoek brengen aan Goteborg met een vriend. Hopelijk hebben we het naar onze zin. We hebben besloten dat we elke ochtend zo vroeg mogelijk opstaan ​​om genoeg tijd te hebben om zoveel mogelijk dingen te doen tijdens ons verblijf in Goteborg. We hebben een aantal heel leuke dingen gevonden om te doen op Tripadvisor en uit dit artikel (http://www.reiziger365.nl/tips-goteborg). Laat het me weten als je nog tips hebt!

  • Bob Zwart says:

    Wij maken regelmatig gebruik van de verbinding Kiel – Göteborg. Meestal elk jaar. Inmiddels zeker 20 keer. Fijne verbinding. Je bespaart 1200 km, 2 hotelovernachtingen en 2x een halve dag autorijden en je komt uitgerust aan.

  • Jan Lofvers says:

    Van harte gefeliciteerd met dit jubileum, heb in mijn hoedanigheid als Lommerts chauffeur vaak de overtocht gemaakt, ook met Stena vanaf Travemunde, maar meestal ging alleen de trailer mee.

  • Helma Essers says:

    Hartelijk Gefeliciteerd met jullie jubileum. In 2010 hebben mijn man en ik de overtocht gemaakt ter erevan ons 25 jarig huwelijk . We hebben genoten van het moment dat we aan boord gingen . De hele reis door Zweden en Noorwegen was geweldig. Ik ben ontzettend blij dat we die reis toen gemaakt hebben. Onze dank nogmaals voor de veilige en prachtige overtocht.

  • Netty en Henry Thielemans says:

    Via deze weg willen wij Stena Line van harte feliciteren met deze mijlpaal. Wij hebben ook reeds vele, vele malen met heel veel plezier de overtocht Kiel – Göteborg gemaakt. Het is een heerlijk rustmoment op de reis naar Zweden. Wij hopen nog vaak te mogen genieten van deze overtocht en van het personeel die vriendelijkheid en behulpzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Hartelijk dank daarvoor en nog veel “behouden vaarten” gewenst.

  • GJAM van den ING says:

    Ik wil graag meer inlichtingen hebben voor die overtocht.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.