Zo blijft een tanker stabiel varen

Wat is de invloed van een vrij vloeistofoppervlak?

2018-10-29 | Aan boord | Geen reacties

In onze serie  “Hoe werkt het?” beantwoorden we vragen van passagiers over de scheepvaart. En het volgende onderwerp is een vraag die we vaak krijgen. Hoe kan het dat ferry’s en (olie)tankers met veel lading of vloeistoffen stabiel kunnen blijven varen? Dit heeft te maken met de invloed van een vrij vloeistofoppervlak en leggen we je graag uit!

Een groot schip, of beter gezegd een (olie)tanker met 50.000 ton olie (of andere vloeistof) kan gewoon stabiel blijven varen. Indien alle vloeistof (of olie) in één grote tank zit heeft de vloeistof de neiging om veel te bewegen omdat het schip golven tegenkomt. Dit is het effect van een vrij vloeistofoppervlak. En zoals je je kunt voorstellen kan dit nogal negatieve gevolgen hebben voor de stabiliteit van een schip…

Hoe blijft een schip met 50.000 ton vloeistof stabiel varen?

Om het probleem van het vrije vloeistofoppervlak op te lossen, verminderen scheepsbouwers het vrije oppervlak van de vloeistof door de tank in kleinere compartimenten te verdelen. Met andere woorden; om de stabiliteit van bijvoorbeeld een olietanker te vergroten wordt het vrije vloeistofoppervlak van de olie verkleind door de laadruimte te compartimenteren (oftewel: op te splitsen in meerdere kleine delen). Hoe kleine de compartimenten, hoe kleiner het vrije vloeistofoppervlak en des te groter is de stabiliteit van de tanker.

In onderstaande video leggen we je het helemaal uit:

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.