Zomercarnaval in Harwich 1960. Credit dhr Brown

Zomercarnaval, Moskou en andere herinneringen

2018-08-31 | Aan boord | Geen reacties

Oud-medewerker meneer Brown stuurde ons een brief met een mooie foto van het zomercarnaval in 1960 in Harwich. De foto laat de Parkeston kade op 9 juli 1960 zien, met daarop uitgebeeld de route van Londen via Hoek van Holland naar Moskou. Oud-werknemer kapitein Frank Haalmeijer dook naar aanleiding van deze mooie foto de geschiedenis in en vond noemenswaardige andere gebeurtenissen die refereren aan de foto.

De twee groene spoorwagons in Hoek van Holland, waren van de Russische spoorwegen en reden in de jaren zestig dagelijks. De dienst werd in 1992 verlegd van Hoek van Holland Haven naar Hoofddorp en reed via Amsterdam naar het oosten. De oorzaak van het vertrek van alle buitenlandse treinverbindingen vanuit Hoek van Holland ligt in de verdwenen interesse van de Europese Spoorwegen door het ingebruiknemen van de Chanel Tunnel. Daar liggen hun financiële belangen nu. Hoek van Holland had tot 2017 lokale treinen richting Rotterdam CS, want ook de boottrein naar Amsterdam CS bestaat al jaren niet meer. Hetzelfde is gebeurd in Harwich. Alhoewel daar, naast een lokale treinverbinding naar Manningtree, treinen rijden die aansluiten op de boot uit Hoek van Holland, richting London Liverpool Street.

Harwich Harbour Foot ferry

Over de Harbour Ferries in de jaren zestig, heeft Frank Haalmeijer ook het een en ander kunnen vinden. De huidige situatie is de Harwich Harbour Foot ferry die vanuit Harwich Town naar Felixstowe Beach End en Dock vaart en ook in de richting Shotley. Dit gebeurt alleen nog in de zomermaanden, zeven dagen van de week en zes keer per dag. Bij andere momenten werkt het met een telefoonnummer. Zo was de situatie tenminste nog in 2007. Oorspronkelijk is dit een zeer oude verbinding die veel verder teruggaat dan de jaren zestig! De Shotley to Harwich Ferry, ook bekend als de ‘Bristol’s Ferry’, komt al voor in de lokale geschiedschrijving van de 11e eeuw. Deze ferry werd eind 1961 opgeheven. Echter de ‘Brightlingsea’ en de kleinere ‘Pin Mill’ bleven actief.

British Railways treinen

Beiden eigendom van British Railways kregen ze zelfs nog dezelfde kleuren als die van de grote ferryschepen op de route Harwich – Hoek van Holland. De Brightlingsea, gebouwd in 1925 (!), met een lengte van ruim 21 meter en ruimte voor 231 passagiers, heeft nog vele jaren dienst gedaan in de zomermaanden voor rondvaarten in Harwich en Felixstowe. Regelmatig voer het schip met toeristen aan boord langs de ferries aan Parkeston kade. De kleinere en open boot Pin Mill lag overigens meestal aan Parkeston kade en was officieel de werkboot. Maar, er werden ook ferrydiensten mee gevaren vanaf Parkeston kade naar schepen die voor anker lagen of naar Felixstowe. Tot zover een sfeerbeeld van ruim een halve eeuw geleden…

Oud-werknemer/kapitein Frank Haalmeijer

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.