Zeemeeuw-op-schoorsteen

2016 – wat een jaar!

Aan boord | Geen reacties

Nu het nieuwe jaar eraan komt is het tijd om terug te kijken op 2016 en om trots te zijn op wat we allemaal hebben bereikt. Dus… tijd om op te scheppen! In deze post kijk ik terug op 2016 – en wat een mooi jaar was het!

Maar, laten we beginnen met het belangrijkste nieuws. Vier nieuwe schepen. Niet één of twee, nee, vier! De intentie is om deze schepen in te zetten binnen ons routenetwerk in Noord-Europa. Los van het feit dat het gigantische RoPax ferry’s zijn met heel veel ruimte voor onze passagiers, zullen het de meest zuinige RoPax ferry’s ter wereld zijn. We kunnen nauwelijks wachten tot 2019, wanneer de eerste ferry zal worden afgeleverd…

Nieuwe-Ropax-Stena-Line

300 initiatieven voor energiebesparing

En als we het hebben over brandstofefficiëntie… Wist je dat we in 2017 ons 300ste project uit ons Energie Besparings Programma zullen starten? Met andere woorden, we richten we ons veel op brandstofefficiëntie en natuurlijk is een deel daarvan om bij te dragen aan het gebruik van schone energie op een zo groot mogelijke schaal. Onze doel is om het brandstofverbruik per jaar met 2,5% te verminderen. Voor 2016 zijn deze statistieken nog niet beschikbaar, maar in 2015 hebben we het target overtroffen en verminderde we het brandstofverbruik met 2,8%! Een andere mijlpijl in ons werk met schone energie in 2016 was de eerste reis op methanol van Stena Germanica. Dit was een droom en focus voor velen binnen Stena Line sinds we het project startte in 2014.

En de winnaar is…

Sustainable Ship Operator of the Year

Het methanol project was op vele manieren baanbrekend, daarom zijn we ook erg trots op de prijzen die het project heeft ontvangen. Twee van de prijzen werden ontvangen in 2016 en tot nu toe is het project zes keer beloond met een prijs.

  • The Shippax “Eco-Award” (2016)
  • The European Marine Engineering Conference and Awards “Ship of the Year Award” (2016)
  • Swedish Maritime Day “Innovation Award 2015” (2015)
  • Green Ship Technology: “GST Ship-owner of the year” (2015)
  • The Swedish Confederation of Transport Enterprises “2015 Pegasus award” (2015)
  • 2015 Global Business Excellence Awards UK “Outstanding Green Initiative Award” (2015)

 

Dit was nog niet alles wat de prijzen betreft. Stena Line werd ook verkozen als ‘Best Ferry Company’ bij de jaarlijkse Noord-Ierland Travel and Tourisem Awards. Het was de 24e keer dat we deze  award kregen! En slechts een paar weken geleden wonnen we twee zilveren medailles op de British Travel Awards 2016 voor Beste Ferry/Mini Cruise Operator en Best Ferry Operator for Customer Service. De British Travel Awards registreert de publieke opinie op de prestaties van de Leisure, Travel and Visitor Attraction Providers sinds 2008. Een mooier compliment konden we niet krijgen van jullie! Dank!

Het meest sociale merk onder de ferry aanbieders

Gedurende 2016 waren we op social media de meest besproken ferry aanbieder in vergelijking met onze concurrenten. Ook slaagde we erin om onze volgers meer te betrekken in wat we doen dan onze concurrenten. Wauw! Dank jullie wel voor jullie feedback, vragen en belangstelling! Hier een aantal zaken die we initieerde en waar veel over werd gesproken.

The Ultimate European Road Trip – We houden van reizen en we houden van auto’s. Daarom hebben we samen met Volvo en Sembo tijdens de zomer een aantal fantastische mensen uitgenodigd om ons te helpen te laten zien hoe de “Ultieme Europese Roadtrip” eruit zou kunnen zien. We hadden YouTubers en beroemdheden uit Polen, Zweden, Duitsland en Noorwegen die met ons op reis gingen. Ze maakte een waanzinnige roadtrip en produceerde veel inspirerende materiaal dat door meer dan 5,5 miljoen mensen werd gezien!

#Ferrynice Surprise – De heetste dag van het jaar vonden wij een ´ferry nice´ moment om onze passagiers te verrassen. En wat wil je op zo een hete dag? Nou wij denken dat het  antwoord is; een ijsje! In Hoek van Holland besloten we om onze passagiers die in de hitte stonden te wachten, gratis ijs. Denk je dat ze het leuk vonden? Wij houden van social media, maar begrijpen de behoeften van onze klanten en hen verrassen is waanzinnig leuk.

Zweden’s eerste Pokémon Go meet up – Deze zomer werd de wereld getroffen door de Pokémon rage. Plotseling liepen jonge kinderen én volwassenen overal rond, kijkend op hun smart phone op jacht naar virtuele wezens. Sommige vonden het een geweldige manier om hun kinderen te wat actiever te krijgen, anderen zagen het als iets gevaarlijks daar enkele Pokémon jagers ook op gevaarlijke plekken probeerde te komen. Hoe dan ook, de Pokémon rage was enorm deze zomer! In Zweden begon dit alles op 16 juli en minder dan een week later waren we de gastheer van de eerste Pokémon Go meet up in Göteborg, naast onze terminal. Zo’n 2000 man nam deel aan het evenement en we boden hen allen gratis hapjes, water, mogelijkheid om hun telefoon op te laden, wedstrijden en give-aways aan.

Drie voorbeelden van dingen die tijdens de zomer gebeurde in 2016. Hebben we de rest van het jaar speciale activiteiten? Natuurlijk!

We brachten kerst naar jou!

Niet alle bedrijven hebben hun eigen Kerstman. Maar wij wel! Kapitein Kenneth, werkzaam als Senior Master op Stena Danica tijdens de rest van het jaar, verandert in de kerstman zich als Kerstmis nadert. Volg het geheime leven van onze Kerstman hier; deel I, deel II en deel III.

Naast onze eigen Kerstman creeërde we een mobiele game app genaamd Gaming Line waar je zelf Kapitein Kenneth kunt spelen. De app Gaming Line is in totaal al door zo’n 15.000 mensen gedownload en in de app werd in de dagen voor Kerstmis al zo’n 3.000 uur gespeeld in niet minder dan zo’n 60.000 speelrondes. We hadden niet durven dromen dat onze passagiers direct al zó enthousiast zouden zijn over Gaming Line en zijn blij dat we kunnen zeggen dat we denken erin geslaagd te zijn een app te creëren die jullie heeft vermaakt.

Zo komt een spannend jaar tot einde en kijken we uit naar het volgende jaar. We hebben ontzettend veel mooie dingen voorbereid om met jullie te delen! Maar eerst – ontzettend bedankt dat jullie 2016 samen met ons tot een geweldig jaar hebben gemaakt! We hopen dat Stena Line heeft bijgedragen aan het maken van veel nieuwe, leuke en mooie herinneringen!

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.