De Pionier Skagen

Aan boord | Geen reacties

In navolging op onze blogpost over onze eerste ferry M/S ØSTERSØEN, is het nu de beurt aan onze tweede ferry: Skagen 1. In deze blogpost lees je meer over de uitgebreide maritieme geschiedenis, achtergrond verhalen en feiten van de Skagen 1. 

Het verhaal

Het succes met de Østersøen in de winter van 19621963 gaf Sten A. Olsson’s Skagenlinjen (de voorloper van Stena Line, lees hier meer over het ontstaan) zin in meer. Nu zocht men naar een geschikte Zweedse tonnage (tonnage is de maat waarmee een schip onder andere wordt gemeten) om het verkeer te kunnen ontwikkelen. Eén van de grootste schepen die de Skagenlinjen vond was de oude klassieke BRYNHILD, die op dat moment een ​​nogal triest leven aan wal leidde nadat een poging tot het opzetten van een vaarroute tussen Zweden en Finland mislukt was. Nu werd ze in plaats daarvan SKAGEN I.

Skagen I was een schip met een interessante geschiedenis. Ze werd gebouwd als stoomboot in 1914 onder de naam HEIMDAL en voer tussen Kopenhagen en Rönne onder de vlag van de rederij Dampskibsselskabet van 1866 paa Bornholm (66 bedrijf). De Deense rederij stond bekend om het bouwen van technisch hoogontwikkelde en moderne schepen en HEIMDAL was daarop geen uitzondering. Denemarken was een eilandenrijk dat op dat moment voor het grootste gedeelte bij elkaar werd gehouden door passagiersvaartuigen, die meestal vanuit Kopenhagen vertrokken. De Deense hoofdstad moet in 1914 een paradijs zijn geweest voor liefhebbers van schepen.

skagen-1-Heimdal_Brynhild

Aan het eind van de jaren ’30 was het tijd voor het 66-bedrijf om het tonnage op de route naar Bornholm te vernieuwen. HEIMDAL werd daarom in 1936 verkocht aan Rederij AB Svea alwaar ze BRYNHILD werd genoemd. De Zweedse rederij verlengde en moderniseerde het schip in een voor die tijd hypermodern uiterlijk. Het zegt wel iets over de kwaliteit van het schip dat de oude Bornholmstoomboot een aanwinst werd voor het Finlandverkeer van Sveabolaget, waar ze ingezet werd voor het zomerverkeer op de lijn Stockholm-Mariehamn-Åbo. Het vaartuig had een te slechte ijsklasse om ‘s winters deze route te varen.

BRYNHILD werd tijdens de Tweede Wereldoorlog deel van onze maritieme geschiedenis. Ze transporteerde onder andere zogeheten ‘Finlandskinderen’ van en naar Zweden. De Finlandskinderen waren minderjarigen die in hun eentje geëvacueerd werden naar pleegfamilies in Zweden om aan de verschrikkingen van de oorlog te ontkomen.  Later tijdens de oorlog werd BRYNHILD een korte tijd gecharterd door de Rederi AB Gotland, als vervanger van de door de Sovjet-Unie getorpedeerd HANSA. Een groot gedeelte van de oorlog voer BRYNHILD tevens voor Svea zowel zowel ten noorden als ten zuiden van Stockholm.

Na de oorlog werd BRYNHILD in periodes opnieuw ingezet in het verkeer op Finland, maar was ze voornamelijk een zomerboot op de prestigevolle route van Stockholm naar Borgholm en Kalmar. Hier kon je soms leden van het Koninklijk Huis tegenkomen op weg van of naar Solliden op Öland. In 1956 werd de oude stoomboot gebruikt voor zomercruises tussen Stockholm en Leningrad, gearrangeerd door Reso en Nyman & Schultz. 

BRYNHILD begon nu aan het einde te komen van haar actieve carrière. De Rederij AB Svea lukte het evengoed haar te verkopen aan een rederij die in 1960 onder de naam Continental Line het verkeer opende op de lijn Falkenberg-Horsens. Ze hadden zelfs plannen een autodek op het achterdek te bouwen, maar deze plannen werden niet uitgevoerd. In Falkenberg werd BRYNHILD bekend als “het schip dat één zomer danste”. De route had geen kans om te kunnen concurreren met Lion Ferry’s route vanuit Halmstad of Europaförjan’s verkeer vanuit Varberg.

skagen-1-regina

In 1961 en 1962 probeerde een partner-rederij in Gävle de BRYNHILD in te zetten op de route vanuit Gävle en Öregrund naar Finland, maar het verwachte succes kwam niet. Juist op dat moment zocht Skagenlinjen een schip en vond BRYNHILD , welke ze ombouwde tot een shoppingboot. In die vorm werkte ze uitstekend en werd ze in 1963 gebruikte op de route tussen Skagen en Göteborg. Stena AB kocht het schip in december 1963 en de Skagenlinjen gebruikte het ook in 1964.

Toen de Skagenlinjen modernere en betere schepen kreeg werd de nu 50 jaar oude stoomboot verkocht en begon, verrassend genoeg, onder de naam REGINA een nieuwe carriere als kazerneschip na een verbouwing op het werf van Lödose. In 1970 kapseisde ze bij Simpvarp buiten Oskarshamn en werd ze later in Nakskov in Denemarken gesloopt. En zo kwam een opmerkelijke maritieme geschiedenis tot zijn einde.

Technische specificaties: Skagen 1

Geleverd in april 1914 door Burmeister & Wain in Kopenhagen.
Verbouwd en uitgebreid in 1936 op Finnboda scheepswerf in Stockholm. Onderstaande informatie is van toepassing voor de uitbreiding.

Lengte: 71.1 m
Breedte: 10,7 m
Brutotonnage: 1325 GT
Passagiers: 520 stuks

/ Anders Bergenek en Rickard Sahlsten.

Nogmaals danken wij Anders en Richard, die deze post hebben geschreven. De volgende historische post zal gaan over het jaar 1964.

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.