Stena Estrid- E-flexer op zee zijaanzicht

E-flexer ferry: een klasse apart

Aan boord | 1 reactie

Het meest duurzame scheepvaartbedrijf worden doe je niet zomaar. Daar zijn heel wat grote en kleine stappen voor nodig. Eén van de ingrijpende is het moderniseren van de Stena Line vloot. In dit artikel maak je kennis met de nieuwe klasse schepen, die we samen met ons zusterbedrijf Stena RoRo hebben ontwikkeld: de E-Flexer klasse. 

De E-flexer is een type ultra-moderne schepen dat geschikt is voor het vervoer van zowel vracht als passagiers, zgn. RoPax-schepen. Sinds 2020 zijn er al drie in de vaart genomen op de Ierse Zee: de Stena Estrid (Holyhead-Dublin), Stena Edda (Liverpool-Belfast) en sinds januari 2021 Stena Embla (Liverpool-Belfast).
Nu wordt de laatste hand gelegd aan de laatste twee die nog een slag groter zijn. Wat maakt deze E-flexer klasse zo bijzonder?

Scandinavisch design

Stena Estrid panorama ramen binnendek

De inrichting van de schepen ademt een Scandinavische sfeer uit. De indeling is ruim opgezet en als passagier ben je van alle gemakken voorzien. Dankzij de grote panorama-ramen heb je veel licht en een fantastisch uitzicht. Een speciale folie op de ramen zorgt er bovendien voor dat de schepen zowel goed geïsoleerd zijn als een uitstekende zonwering hebben.

Efficiënt laden en lossen

De schepen hebben een grotere vrachtcapaciteit. Stena Edda, Stena Estrid en Stena Embla hebben 3.100 ‘lane meters’ (een standaardmaat voor schepen van 1 meter lang en 2 meter breed) en de twee waarvan de bouw in juli is gestart maar liefst 3.600 ‘lane meters’. Dankzij ‘doorrijbanen’ op de twee niveaus, kunnen voertuigen snel en eenvoudig aan en van boord worden gereden.

Gestroomlijnd ontwerp

Hoe werkt een bulbsteven

Maar het meest revolutionaire design zit onder water: de vorm van de scheepsromp. In de ontwerpfase zijn ongeveer 100 vormen getest met computermodellen om de optimale hydrodynamische vorm te krijgen. Daarnaast zijn er nieuwe oplossingen toegepast voor de boegschroef, het roer, de schroef en de bulbsteven (dat is een bolvormig onderdeel van de boeg die de stroming rond de boeg beïnvloedt). Het resultaat mag er zijn. Deze schepen kunnen met 20% minder PK’s dezelfde snelheid bereiken en dat scheelt in het brandstofverbruik: per vervoerde vrachteenheid wel 25% minder dan een ‘standaard’ RoPax schip. Een slim AI-systeem, de Stena Fuel Pilot, helpt de kapitein bovendien de meest brandstofbesparende manier van varen te gebruiken.

Milieuvriendelijke verf en olie

De zorg voor het leven onder water staat ook bij deze schepen voorop. Om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk aangroei van bijvoorbeeld zeepokken op de romp plaatsvindt, is voor deze schepen een aangroeiwerende verflaag gebruikt. Het bijzondere aan deze coating is dat hij geen koperdeeltjes bevat maar een bio-afstotende stof, die minder belastend is voor het milieu. Daarnaast worden systemen die in contact komen met zeewater gesmeerd met bio-afbreekbare olie.

Minder uitstoot

Tenslotte zijn de motoren van de schepen zijn zo ingericht dat ze makkelijk kunnen overstappen van diesel op methanol of LNG-brandstof. De twee schepen waarvan de bouw in juli 2020 is begonnen zijn geschikt voor walstroom, zodat er zo weinig mogelijk uitstoot is wanneer ze in de haven zijn. De elektrische verbinding moet ook later een conversie naar een hybride motor mogelijk maken.

Benieuwd? Neem een kijkje aan boord van de Stena Estrid!

Amy van der Meer

Amy is afgestudeerd voor de hogere toeristische en recreatieve opleiding. Op dit moment verzorgt zij de marketing support bij Stena Line Nederland. En schrijft met veel plezier diverse blogs voor Stena Line.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.