Zo verleng je een schip

Hoe verleng je een schip?

Engeland | Geen reacties

Tijdens de geschiedenis van Stena Line hebben we verschillende ferry’s uitgebreid om hun capaciteit te vergroten. De laatste keer dat we het deden was in 2007 toen we de toenmalige Stena Britannica en Stena Hollandica, die dienst deden op de route Hoek van Holland – Harwich, met een verbluffende 50 meter verlengde. We laten je zien hoe het verlengen van een schip werkg in deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”.

Je leest het goed! In 2007 hebben we de toenmalige Stena Britannica en Stena Hollandica met 50 meter verlengd. Dat gaat niet zomaar… Sterker nog, met pijn in ons hart hebben we beide schepen eerst volledig in tweeën moeten knippen! Nadat de schepen waren verlengd hebben we ze hernoemd tot de Stena Germanica en Stena Scandinavica en verplaatst naar de route tussen Kiel en Göteborg. Hoe dat verlengen nou precies in zijn werk gaat? Dat laten we je zien in onderstaande video:

Zo verleng je een schip

Zoals te zien in de video is het principe van het verlengen van een schip eenvoudig, maar is de hierbij betrokken techniek behoorlijk ingewikkeld… Even kort samengevat verleng je een schip zo:

  1. Eerst wordt het schip in een droogdok gebracht (zie aflevering 3 van onze serie)
  2. Eenmaal in het droogdok, wordt het hele schip in tweeën gesneden, en beide delen volledig gescheiden van elkaar
  3. Vervolgens kun je het droogdok vullen en een helft verwijderen. Dit is mogelijk omdat beide helften onafhankelijk drijven
  4. Op dezelfde wijze kan een nieuw middengedeelte in het dok worden gebracht, gevolgd door het eerst verwijderde gedeelte
  5. De drie secties worden vlak naast elkaar geplaatst en het dok wordt weer leeggemaakt
  6. Ten slotte worden de drie secties aan elkaar gelast