Toggle mobile menu
Toggle mobile menu
Hoe werken stabilisatoren van een schip?

Hoe werken stabilisatoren?

Aan boord | Geen reacties

Hoe het komt dat je bij ons aan boord weinig merkt van de golven op zee? Die vraag krijgen we geregeld en natuurlijk leggen we je dit maar al te graag uit! In deze video van de serie “Hoe werkt het?”, waarin we vragen van passagiers over beantwoorden, zullen we het uitleggen.   Wanneer een schip ruwe…

Zo verleng je een schip

Hoe verleng je een schip?

Aan boord | Geen reacties

Tijdens de geschiedenis van Stena Line hebben we verschillende ferry’s uitgebreid om hun capaciteit te vergroten. De laatste keer dat we het deden was in 2007 toen we de toenmalige Stena Britannica en Stena Hollandica, die dienst deden op de route Hoek van Holland – Harwich, met een verbluffende 50 meter verlengde. We laten je…

Zo werkt een schroef van een schip

Hoe werkt een schroef?

Aan boord | 1 reactie

Wat is het verschil tussen een schroef en een vliegtuigvleugel? Minder dan je zou denken… De schroef is natuurlijk wat een schip vooruit en achteruit in het water beweegt. De schroef bouwt eigenlijk voort op hetzelfde principe als een vleugel van een vliegtuig. Echt? Ja echt! In deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”  leggen we je…

Zo blijft een tanker stabiel varen

Wat is de invloed van een vrij vloeistofoppervlak?

Aan boord | Geen reacties

In onze serie  “Hoe werkt het?” beantwoorden we vragen van passagiers over de scheepvaart. En het volgende onderwerp is een vraag die we vaak krijgen. Hoe kan het dat ferry’s en (olie)tankers met veel lading of vloeistoffen stabiel kunnen blijven varen? Dit heeft te maken met de invloed van een vrij vloeistofoppervlak en leggen...

Ballastwater in de scheepvaart, zo werkt het!

Wat is ballastwater?

Aan boord | 2 reacties

Ooit het woord ballast gehoord? Het komt van het oude Noordse woord “barlast” wat betekent zonder (“bar”) lading (“laatste”). En daar is een reden voor… We leggen je in deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”, wat ballastwater is en waar het voor dient.  Wanneer een schip volledig is geladen (bijvoorbeeld een ferry die honderden…

Hoe weeg je een schip?

Hoe weeg je een schip?

Aan boord | Geen reacties

Als je de eerste aflevering van onze serie “Hoe werkt het?”  over het drijfvermogen hebt gezien, zul je je misschien herinneren dat het gewicht van het water dat een schip verplaatst gelijk is aan het gewicht van het schip zelf. Dit staat bekend als de wet van Archimedes. Maar hoe bepaal je het gewicht van dat water,…

Stena Line's Head of AI Lars Carlsson en Senior Master Jan Sjöström bespreken het nieuwe AI-model aan boord van Stena Scandinavica.

Stena Line introduceert eerste AI-assisted ferry

Aan boord | Geen reacties

Als een centraal onderdeel van Stena Line’s inspanningen om het brandstofverbruik te verminderen en de milieu-impact te minimaliseren, voert het bedrijf nu een pilotstudie uit waarbij kunstmatige intelligentie-technologie (AI) wordt geïmplementeerd aan boord van schepen.  In nauwe samenwerking met het technologiebedrijf Hitachi wordt een AI-model ontwikkeld dat zal helpen bij het voorspe...

Zomercarnaval in Harwich 1960. Credit dhr Brown

Zomercarnaval, Moskou en andere herinneringen

Aan boord | Geen reacties

Oud-medewerker meneer Brown stuurde ons een brief met een mooie foto van het zomercarnaval in 1960 in Harwich. De foto laat de Parkeston kade op 9 juli 1960 zien, met daarop uitgebeeld de route van Londen via Hoek van Holland naar Moskou. Oud-werknemer kapitein Frank Haalmeijer dook naar aanleiding van deze mooie fot...

Happy op zee

Happy is er!

Aan boord | Geen reacties

Ontmoet onze mascotte Happy, de vriendelijke bruinvis! Hoewel hij soms wordt verward met een dolfijn en zelfs een haai, wil Happy dat alle kinderen weten dat hij de vrolijke en behulpzame bruinvis is om de kinderen aan boord te helpen en vermaken! Samen met zijn beste vriendje Seastar beleeft Happy de leukste avonturen… Doe je mee?…

Stena Gothica verlaat de haven van Göteborg op 7 januari 2018. Foto Rickard Sahlsten

Stena Gothica – Een Stena Line veteraan

Aan boord | Geen reacties

Tijdens de wintermaanden komen een aantal van onze schepen naar het droogdok voor hun jaarlijkse inspectie en opknapbeurt. Een daarvan is Stena Danica. Terwijl ze verwend wordt op de scheepswerf, varen Stena Gothica, samen met Stena Jutlandica en M/V Gute haar route, Frederikshavn-Göteborg. Wie deze trouwe oude dame is? Onze geschiedenisexperts Rickard S...

Blog categorieën

Meest gelezen artikelen