In onze serie “Hoe werkt het?” beantwoorden we vragen van passagiers over de scheepvaart. En het volgende onderwerp is een vraag die we vaak krijgen. Hoe kan het dat ferry’s en (olie)tankers met veel lading of vloeistoffen stabiel kunnen blijven varen? Dit heeft te maken met de invloed van een vrij vloeistofoppervlak en leggen...
Ooit het woord ballast gehoord? Het komt van het oude Noordse woord “barlast” wat betekent zonder (“bar”) lading (“laatste”). En daar is een reden voor… We leggen je in deze video van onze serie “Hoe werkt het?”, wat ballastwater is en waar het voor dient. Wanneer een schip volledig is geladen (bijvoorbeeld een ferry die honderden…
Als je de eerste aflevering van onze serie “Hoe werkt het?” over het drijfvermogen hebt gezien, zul je je misschien herinneren dat het gewicht van het water dat een schip verplaatst gelijk is aan het gewicht van het schip zelf. Dit staat bekend als de wet van Archimedes. Maar hoe bepaal je het gewicht van dat water,…
Als een centraal onderdeel van Stena Line’s inspanningen om het brandstofverbruik te verminderen en de milieu-impact te minimaliseren, voert het bedrijf nu een pilotstudie uit waarbij kunstmatige intelligentie-technologie (AI) wordt geïmplementeerd aan boord van schepen. In nauwe samenwerking met het technologiebedrijf Hitachi wordt een AI-model ontwikkeld dat zal helpen bij het voorspe...
Oud-medewerker meneer Brown stuurde ons een brief met een mooie foto van het zomercarnaval in 1960 in Harwich. De foto laat de Parkeston kade op 9 juli 1960 zien, met daarop uitgebeeld de route van Londen via Hoek van Holland naar Moskou. Oud-werknemer kapitein Frank Haalmeijer dook naar aanleiding van deze mooie fot...
Ontmoet onze mascotte Happy, de vriendelijke bruinvis! Hoewel hij soms wordt verward met een dolfijn en zelfs een haai, wil Happy dat alle kinderen weten dat hij de vrolijke en behulpzame bruinvis is om de kinderen aan boord te helpen en vermaken! Samen met zijn beste vriendje Seastar beleeft Happy de leukste avonturen… Doe je mee?…
Tijdens de wintermaanden komen een aantal van onze schepen naar het droogdok voor hun jaarlijkse inspectie en opknapbeurt. Een daarvan is Stena Danica. Terwijl ze verwend wordt op de scheepswerf, varen Stena Gothica, samen met Stena Jutlandica en M/V Gute haar route, Frederikshavn-Göteborg. Wie deze trouwe oude dame is? Onze geschiedenisexperts Rickard S...
Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst een andere vraag behandelen: Wat is een zwaartepunt? En wat een zwaartepunt is én wat het zwaartepunt van een schip is leggen we uit in deze video van onze serie “Hoe werkt het?”, waarin we vragen van passagiers over de scheepvaart uitleggen. Toen de Zweedse konin...
Ze startte haar carrière in de jaren 60 als een passagiersschip op de Noordzee bij ons, destijds als gecharterd schip onder Skagenlinjen. Vervolgens werd ze omgebouwd tot een hospitaalschip – een voorloper van onze partner Mercy Ships – die burgerpatiënten behandelde tijdens de Vietnamoorlog. Daar werd ze het ‘Schip van de Hoop’ genoemd...
Geen enkele kraan ter wereld is sterk genoeg om een schip van 20.000 ton in de lucht te tillen. Toch moet een schip zijn onderwaterschip (deel van een schip dat onder de waterlijn ligt) af en toe laten schilderen, antifouling aanbrengen (een onderwaterverf dat het schip beschermd tegen aangroei), onderhouden en repareren. E...