Stena Germanica naar vanaf de Jutlandica brug

Stena Germanica wordt groen!

Engeland | Geen reacties

Op het moment van schrijven is de Stena Germanica net aangekomen bij de Remontowa scheepswerf in Gdansk om te worden herbouwd tot een schip aangedreven door een milieuvriendelijkere brandstof, methanol. Ze is eigenlijk de eerste ferry in de wereld in haar grootte die overstapt op aandrijving door methanol. We vroegen de scheepvaart enthousiasteling en blogger Henrik Forsman om een blog te schrijven voor, tijdens en na de verbouwing. Hieronder vindt u zijn eerste tekst over de Germanica en haar geschiedenis.

Halverwege ‘s werelds eerste ferry op methanol! Lees ook: Halverwege ‘s werelds eerste ferry op methanol! >>

De Stena Germanica, een van de twee ferry’s in dienst tussen Göteborg-Kiel, zal in het eerste kwartaal van 2015, het eerste schip in de vloot van Stena Line zijn die wordt omgebouwd om te draaien op de milieuvriendelijke brandstof methanol. Ze is net aangekomen bij Remontowa, Polen’s grootste scheepsreparatiewerf, waar ze voor twee maanden zal verblijven voor deze relatief omvangrijke verbouwing.
We zullen Stena Germanica gedurende dit project op het terrein van de scheepswerf in Polen volgen, om u updates te geven over de voortgang van de verbouwing. Om de Stena Germanica beter te leren kennen geven we in dit eerste deel iets meer informatie over het schip zelf en haar geschiedenis.

Hollands tintje aan de Stena Germanica

Stena Germanica werd gebouwd in de Spaanse scheepswerf Astilleros Espanoles (AESA) in Puerto Real, en werd in maart 2001 ingezet op de route van Stena Line tussen Hoek van Holland-Harwich. Ze was de laatste van de vier zusterschepen in de zogenaamde Stena Seapacer serie en werd bij aflevering gedoopt tot ‘Stena Hollandica’. Samen met haar identieke zus, ‘Stena Britannica´, was ze onderdeel van een nieuwe focus op RoPax schepen op de route tussen Nederland en Engeland.

Wat is een RoPax schip?

Voor diegene die zich afvraagt wat RoPax betekent; dit kan worden samengevat als een RoRo schip (dat wil zeggen, Roll on, Roll off). Hierbij ligt de focus op een groot laadvermogen voor voertuigen, en een iets lagere capaciteit voor personen dan wat tot dan toe gebruikelijk was. Dit was een natuurlijke ontwikkeling van jumbo veerboten in de jaren ’80 tot aan de schepen van nu waarin de toegenomen behoefte aan vervoer en transport is meegenomen.

Verlengen van de ferry

Het verkeer groeide zo sterk dat al in 2003 haar zus Stena Britannica werd vervangen door een groter schip met dezelfde naam, om de capaciteit te vergroten, vooral voor het vervoer in westelijke richting, dat wil zeggen, naar Engeland. Precies vier jaar later, in het voorjaar van 2007 werden beide schepen uit dienst genomen om vervolgens te worden verlengd middels het toevoegen van nieuwe midden secties.

Voor de Stena Hollandica, de ‘kleine’ van de twee schepen, betekende deze verlenging dat ze een zeer grote toename van de capaciteit kreeg van 2900 meter parkeerdek tot 4000 meter en van 400 naar 900 passagiers. Tegelijkertijd waren alle passagiershutten en openbare ruimtes volledig gerenoveerd volgens een concept ontworpen door Figura Architecten uit Göteborg. Het middelste gedeelte van het schip wat toegevoegd zou worden was meer dan 50 meter lang en werd gebouwd op de Duitse scheepswerf Schichau Seebeckswerft (SSW) in Bremerhaven in Duitsland. Vervolgens werden de uitbreidingswerkzaamheden op een andere grote Duitse scheepswerf uitgevoerd, namelijk de Lloyd Werft, die ook in Bremerhaven is gevestigd.

stenagermanica-groen

Indien je meer geïnteresseerd bent in het technische aspect, de Stena Hollandica kreeg een extra boegschroef en nieuwe zogenaamde ‘Becker roeren’ om de wendbaarheid te vergroten. Met het oog op de groeiende behoeften aan stroom aan boord, werden twee extra machines met generatoren geïnstalleerd. Na de renovatie waren de twee schepen op de route Hoek van Holland-Harwich meer aan elkaar gewaagd in termen van capaciteit. En met een lengte van 240 meter waren de twee zusterschepen de grootste Superferry’s ter wereld in zijn soort.

De nieuwste ferry´s op de Noordzee

De verwachting was dat de transport behoeften op de route Hoek van Holland-Harwich verder zou toenemen. En om aan de toekomstige eisen te voldoen, bestelde Stena Line in 2010 twee nieuwe schepen, die eigenlijk nog groter waren (!). De Stena Hollandica en Stena Britannica waren hierdoor vacant en konden worden aangepast voor de huidige activiteiten op de route Göteborg-Kiel. Tegelijkertijd stopte Stena Line met de vrachtroute Göteborg-Travemünde, waardoor de twee grote schepen de vier kleinere konden vervangen. Een positieve maatregel voor de lange termijn inspanningen voor het milieu.

In het voorjaar van 2010 werd de Stena Hollandica drie maanden in de Remontowa scheepswerf in Gdansk ondergebracht om opnieuw te worden onderworpen aan een grote opknapbeurt. Deze keer werden er vooral nieuwe hutten toegevoegd en werd de totale capaciteit verhoogd, van de toenmalige 900 passagiers tot de huidige 1.300 passagiers. Een klein aantal echte luxe hutten werden toegevoegd, waaronder de hutten met jacuzzi en een eigen veranda om de reizigers die absoluut het beste wilde dit te kunnen bieden.

Wijziging van route en naam

Einde augustus 2010 zou dit thema schip toetreden tot de Göteborg -Kiel route onder de naam ‘Stena Germanica III’. Als je terug in de tijd zou tellen is de huidige Stena Germanica in feite de derde drager van deze naam, na haar twee voorgangers die werden gebouwd in 1967 en 1987. Maar dat is een heel ander verhaal! De reden dat ze de Romeinse cijfers na haar naam kreeg was omdat de voormalige Stena Germanica nog in het Zweedse schip register stond, en volgens een wet die werd ingesteld in de jaren 70, kan er slechts één schip met een specifieke naam geregistreerd staan – dus nu weet je waarom!

De Stena Germanica III verloor haar Romeinse cijfers in september 2010 en heeft sindsdien non-stop, slechts periodiek onderbroken door een bezoekje aan een scheepswerf voor klein onderhoud, gevaren op de Göteborg-Kiel route. Elke avond zien we haar een indrukwekkende manoeuvre maken bij de Majnabbe terminal in Göteborg, waar ze zich omdraait om koers te zetten richting Duitsland.

In de machinekamer heeft de Stena Germanica, voor de aandrijving van het schip, vier achtcilinder Wärtsilä-Sulzer motoren, zogenaamde ‘Lap machines’ van een zeer beproefde en betrouwbaar model, die in paren zijn verbonden met de twee schroefassen via reductietandwielen. Deze zullen dus worden aangepast voor de aandrijving op methanol tijdens het ombouwen van het schip. De Stena Germanica zal daarom tijdelijk uit de vaart worden genomen. We zullen je, zoals eerder vermeld, laten weten hoe het ombouwen vergaat. Volg het hier!

/ Henrik.

We hopen dat u het ombouwen van de Stena Germanica naar aandrijving op methanol net zo spannend vind als wij. Mis je kans niet om de voortgang van dit project hier op ons blog te volgen en aarzel niet om uw vragen aan Hendrik hieronder als opmerking te stellen.

Hier is Henrik’s blog, The Motor Vessel www.motor-vessel.com