Stena Line in 1968 en 1969

Engeland | Geen reacties

In 1968 heeft Stena Line haar vorm als ferryrederij gevonden. Het eerder uitgebreide netwerk van routes is nu “ingedikt” tot de meest winstgevende en strategisch belangrijkste routes. Beginpunt van onze routes is Göteborg met Frederikshavn en Kiel als doel. De enige daadwerkelijke route alleen voor passagiers die overblijft is de route tussen Stockholm en Mariehamn, die nog steeds zeer winstgevend is.

Stena Line in 1970 en 1971 Lees ook: Stena Line in 1970 en 1971 >>

In Stockholm vaart Poseidon die zeer op prijs gesteld wordt door haar speciale publiek. De ferry is eigenlijk erg klein maar heeft een gezellige inrichting en biedt goede service. Het is moeilijk voor de oude rederijen om ferry’s te vinden voor de plezierlijn Stockholm-Mariehamn die in lijn liggen met de te verwachten hoeveelheid dag passagiers. De ferry’s van De Samseglande Rederierna zijn nachtboten met vele bedden en varen nog steeds op de route Finland. Poseidon heeft haar niche in de markt gevonden waar niemand echt mee kan concurreren.

Knock-out in het verkeer op Denemarken

Zeer verrassend huurt Stena Line in december 1967 de Stena Danica uit en vervangt haar op de route naar Frederikshavn met de veel grotere, nieuw gebouwde Stena Britannica. Eerder hadden Stena Line en Sessanlinjen gelijkwaardige schepen, maar deze nieuwe ferry heeft een totaal andere capaciteit en misschien ook kwaliteit. Special voor de route naar Denemarken wordt er een slager ingericht in het shoppingcenter op de entreeverdieping. De Göteborgers kunnen voor het eerst een grote ferry naar Denemarken nemen. Ook vrachtwagenchauffeurs hebben een ruimer en beter schip gekregen.

Je zou kunnen zeggen dat de winter en lente van 1968 een feest zijn voor de Stena-reizigers. In mei is het daarentegen afgelopen met de feestelijkheden. Stena Britannica wordt verkocht aan State of Alaska en verlaat Göteborg. In plaats daarvan komt Stena Danica terug en wordt vanaf nu aangevuld met Stena Baltica op de route over het Kattegat. Net zoals Sessanlinjen vaart Stena Line met twee ferry’s op de route.

Voor Stena Line is het vanzelfsprekend om de Stena Britannica te verkopen op het moment dat die kans zich voordoet. Een deel van het bedrijfsplan is om geld te verdienen met de handel in ferry’s. Stena Britannica is tenslotte ook gebouwd als een nachtferry met vele bedden en men verdient weinig geld door met lege hutten op een 3-uurs route te varen. Bovendien heeft de rederij problemen met baldadigheid in de hutten wat moeilijk te controleren valt.

Stena Britannica op zee in 1968

Stena Britannica op zee in 1968

Binnen de Sessanlinjen groeit het inzicht dat hun zo goed als nieuwe ferry’s niet kunnen concurreren. Qua capaciteit kunnen ze zich niet meten met een ferry als Stena Britannica. Bovendien zijn al hun ferry’s gebouwd met een lager autodek dan Stena Line’s ferry’s wat betekent dat ze de grootste vrachtwagens mislopen. Daarom is het logisch dat Sessanlinjen in de winter van 1968 een bestelling doet voor twee nieuwe Frederikshavn-ferry’s die in 1969 en 1971 geleverd zullen worden. De nieuwe ferry’s zullen beduidend groter zijn dan Stena Britannica, met een zeer grote lastcapaciteit.

Met de winst van de verkoop van Stena Britannica staat Stena Line ook klaar om ten minste één nieuwe ferry voor Denemarken te kopen, een Stena Danica nummer 2. De bestelling wordt in mei 1968 geplaatst bij A.G. Weser Seebeck in Bremerhaven. De levering zal plaatsvinden in juni 1969. Het project wordt geleid door de technische directeur van de rederij, Helge Olofsson, in samenwerking met Knud E. Hansen I/S en Rolf Carlssons architectbureau. De nieuwbouwplannen van Sessanlinjen zijn zorgvuldig bekeken en de ambitie is om iets groter en iets beter te bouwen. Het schip wordt ontworpen vanuit de maximale maat van de Stenpiren.

Doop bij de Stenpiren door Pippi Langkous

30 juni 1969 wordt bij de Stenpiren een doop gehouden die ferry liefhebbers niet snel zullen vergeten. Met grote advertenties wordt heel West-Zweden uitgenodigd voor de doop van de nieuwe en grote Stena Danica. Als doper is deze keer geen redersvrouw gekozen maar kinderactrice Inger Nilsson die op dat moment ongelofelijk populair is bij de Zweedse bevolking als Pippi Langkous. Het idee is om te laten zien dat de rederij zich ook richt tot jonge ouders als doelgroep.

Na de doop mag het publiek aan boord komen door de aangebouwde terminal op de Stenpiren en de ferry bekijken, ijs eten en in een paar gevallen zelfs een luxe brochure in ontvangst nemen. De interesse is enorm en de zee van bezoekers strekt zich over de hele Stenpiren en grote delen van de Packhusplatsen. Het is overduidelijk dat Stena Line in Göteborg werkelijk de “rederij van het volk” is.

Pippi Langkous doopt de Stena Danica op de Stenpiren in Göteborg op 30 juni 1969.

Pippi Langkous doopt de Stena Danica op de Stenpiren in Göteborg op 30 juni 1969.

Dezelfde avond vertrek Stena Danica op inwijdingsreis door de scherenkust met duizend uitgenodigde gasten. De rit is gearrangeerd zodat de nieuw ferry de Skandiahaven passeert op hetzelfde moment dat de Stena Germanica afvaart richting Kiel. Na de gebruikelijke begroetingen heen en weer varen de beide ferry’s zij aan zij naar het westen naar de Trubaduren waar Stena Germanica naar het zuiden keert en Stena Danica naar het noorden richting Vinga. Foto’s van dit moment worden nog vele jaren gebruikt als reclame voor Stena Lines reizen.

De Sessanlinjen ontvangt pas in december van dat jaar haar nieuwe ferry, Prinsessan Christina. Het is een mooie ferry met vergelijkbare capaciteit maar een geheel andere indeling.

Mini-vakantie met de ferry

Het vullen van de grote Stena Danica met passagiers is nog niet zo makkelijk, daar de interesse voor een ferry reis iets is afgenomen in vergelijking met de eerste jaren van de Skagen route. In samenwerking met Deense hotels zet Stena Line in op zogenoemde mini-vakanties om passagiers aan boord te lokken die tenminste 24 uur in het buitenland moeten zijn om hun belastingvrije rantsoen in te mogen voeren. Tevens worden conferentiereizen populair op deze ruime, nieuw ferry. Het restaurant aan boord kan afgeschermd worden om grotere of kleinere conferentiegroepen te ontvangen. Stena Line begint van een ferry rederij tot een reisbureau te groeien.

Rustige tijden voor Kiel

Vergeleken met alles wat er gebeurt op de Frederikshavn route is het rustiger op Stena Lines routes tussen Göteborg en Kiel. Stena Germanica vaart verder en lokt vele passagiers. De winstgevendheid is daarentegen niet goed genoeg. Om een grotere slaapcapaciteit te verkrijgen wordt in februari 1968 een slaapsalon met dicht op elkaar geplaatste slaapbanken op het achterdek gebouwd. Ook op het wandeldek wordt Salong Siesta omgebouwd tot slaapsalon. Op deze manier, en door de 2-beds hutten om te bouwen tot 4-beds hutten, krijgt Stena Germanica 600 nieuwe hut- en bedplaatsen in plaats van de vroegere 384.

Stena Germanica in de haven in 1968.

Stena Germanica in de haven in 1968.

In de zomer van 1968 wordt een intensieve tijdtabel uitgeprobeerd die bestaat uit afvaarten om 19:00, 09:00, 22:00, 09:00 enzovoorts in een rollend schema voor de week. Dit betekent dat het aantal afvaarten per week verhoogd kan worden met 25%. Na de zomer gaat Stena Germanica terug naar de iets rustigere tijdtabel met avond afvaarten die gecompleteerd worden met dagreizen tijdens de weekends. Vanaf de zomer van 1969 vaart de ferry het hele jaar door volgens de intensieve tijdtabel. Eigenlijk heeft de Kiel route  nog een extra ferry nodig maar de tijd is daar nog niet geheel rijp voor.

Geschiedenis van Stena Line

Wil je meer over onze geschiedenis weten? Lees dan meer over het ontstaan van Stena Line in 1962 en de eerste veerdienst in 1963, het verdere succes in 1964, de verdere ontwikkeling van Stena Line in 1965het succes van de Stena Danica in 1966 en de bouw van nieuwe zusterschepen in 1967.