Stena Elektra

Van visie naar varen! Stena Elektra, de eerste fossielvrije grote ferry

Engeland | Geen reacties

Regelmatig informeren we je op dit blog over maatregelen om onze duurzaamheid te vergroten. Dit is een hele bijzondere. Stena Line heeft plannen om op de route Frederikshavn-Göteborg vóór 2030 twee ferry’s in de vaart te nemen die volledig elektrisch zijn. De naam van de eerste ferry is al bekend: Stena Elektra.

Wat is het Tranzero Initiatief

Om de verandering in de transportsector naar fossielvrije brandstoffen te versnellen, is Stena Line een samenwerking aangegaan met de Volvo Group, Scania en de haven van Göteborg. Deze samenwerking heet het ‘Tranzero Initiative’. Het doel is ambitieus: in het jaar 2030 moet de uitstoot van CO2 in de haven van Göteborg met 70% verminderd zijn.

Stena Line draagt aan dit initiatief bij met de bouw van twee volledig elektrisch aangedreven ferry’s. Stena Elektra zal de eerste grote fossielvrije RoPax ferry worden. Ze wordt ongeveer 200 m lang en biedt plaats aan 1.000 passagiers en 3.000 vrachtmeters. De exacte specificaties worden later dit jaar bekend, zodat de bouw uiterlijk in 2025 kan starten.

Ze zal worden gebouwd van een hoogwaardige staalsoort die ervoor moet zorgen dat het schip zo licht mogelijk is en zo efficiënt mogelijk kan varen. De batterij zal een capaciteit hebben van maar liefst 60-70 MWh waarmee de 50 zeemijl tussen de havens Frederikshavn in Denemarken en Göteborg in Zweden met gemak kan worden afgelegd.

In de havens zal de ferry worden opgeladen met groene walstroom. Dit vergt ook ingrijpende aanpassingen in de infrastructuur van de vertrekhavens en de terminals. Daarom is de samenwerking met de andere bedrijven zo belangrijk. De havenautoriteit van Göteborg zal de infrastructuur aanpassen, zodat vrachtwagens toegang hebben tot alternatieve brandstof, waaronder elektrische stroom, bio-diesel, biogas en waterstof. Volvo en Scania zullen vrachtwagens ontwikkelen en promoten die die alternatieve brandstoffen gebruiken. Dit moet er uiteindelijk voor zorgen dat ook het transport over land schoner wordt.

Meer plannen

Voor overtochten met langere afstanden, zoals die van Hoek van Holland naar Harwich, onderzoekt Stena Line de mogelijkheid voor hybride vaartuigen, waar de elektrische batterij gecombineerd wordt met andere fossielvrije brandstoffen, zoals brandstofcellen, waterstof en bio-methanol.

Sinds 2018 vaart de Stena Jutlandica op de route Frederikshavn-Göteborg als hybride vaartuig. Elektrische aandrijving wordt nu gebruikt om de boegschroeven te bedienen wanneer het schip in de haven manoeuvreert. Die batterij wordt nu ook al opgeladen met groene walstroom en tijdens het varen. De uitstoot van CO2 is voor dit schip met 1.500 ton per jaar afgenomen. Dat is evenveel als de uitstoot van 600 auto’s per jaar.

Meer over onze weg naar duurzaamheid »