Wat is een droogdok?

Wat is een droogdok en hoe werkt het?

Engeland | 1 reactie

Geen enkele kraan ter wereld is sterk genoeg om een ​​schip van 20.000 ton in de lucht te tillen. Toch moet een schip zijn onderwaterschip (deel van een schip dat onder de waterlijn ligt) af en toe laten schilderen, antifouling aanbrengen (een onderwaterverf dat het schip beschermd tegen aangroei), onderhouden en repareren. En dat kun je niet echt doen terwijl het schip in het water is. Dus wat is de oplossing? Dat leggen we uit in deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”, waarin we vragen van passagiers over de scheepvaart uitleggen.

Het korte antwoord op de vraag is: we laten water verdwijnen! Maar daarbij hoor ik je denken, tja mooi verhaal… Het water laten we niet zomaar met een ‘abracadabra’ verdwijnen, maar met behulp van een droogdok. Nog niet overtuigd? Check de uitleg in deze video:

Zo werkt een droogdok

Even samenvattend naar aanleiding van de uitleg in de video. Het droogdok werkt dus als volgt:

  1. Het droogdok is een enorm bassin groot genoeg voor een schip om binnen te komen
  2. Het dok is uitgerust met enorme deuren, zoals een kanaalsluis. Wanneer het schip is binnengekomen, zijn de deuren gesloten
  3. Krachtige pompen draineren vervolgens het dok van water en laten het schip veilig en droog rusten op de dokvloer. Nu is de romp van alle kanten toegankelijk voor werk
  4. Nadat het werk is voltooid, worden de kleppen geopend om het dok te vullen met water uit de zee
  5. Als het dok weer met water is gevuld, is het schip drijvend en kan het door de geopende deuren naar buiten komen
  6. Wil je alles in het echt zien? Bekijk dan deze timelapse van de Stena Britannica in het droogdok

 


  • Eric says:

    Indrukwekkend maar……op de plaatsen waar de romp op bokken rust kan niet geverfd worden, Hoe worden die plaatsen dan geverfd?