125 jaar Hoek van Holland - Harwich

125 jaar route Hoek van Holland – Harwich

Engeland | 2 reacties

De route Hoek van Holland – Harwich kent een lange en rijke historie en viert in 2018 haar 125-jarig jubileum! In 1893 werd de eerste dienst op de route uitgevoerd, als schakel in een snelle spoorverbinding en in dat eerste jaar maakten al 25.000 passagiers de oversteek. In dit blogartikel nemen we je middels een tijdlijn mee in de geschiedenis van één van de langst bestaande verbindingen tussen Nederland en Engeland over zee.

1893: Opening route Hoek van Holland – Harwich

Poster start route Hoek van Holland Harwich 1 juni 1894

Eerste poster van de opening route Hoek van Holland Harwich 1 juni 1894

Op 1 juni 1893 vond de opening van de route tussen Hoek van Holland en Harwich plaats in Hoek van Holland, langs de gerealiseerde Nieuwe Waterweg. Treinen waren versierd met Nederlandse en Engelse vlaggen. Het uit Harwich vertrokken stoomschip Chelmsford van de Great Eastern Railway, kwam op 1 juni 1893 om 05.30u als eerste aan in Hoek van Holland, gevolgd door het stoomschip Cambridge. Dit laatste stoomschip, Cambridge, had de eer om als eerste vanuit Hoek van Holland uit te varen naar Engeland. De Chelmsford zou nog 17 jaar lang varen op de route tussen Hoek van Holland en Harwich.

1894: Nieuwe schepen

ss Amsterdam in 1894

ss Amsterdam in 1894

In 1894 werden drie schepen, de ss. Berlijn, ss. Amsterdam en ss. Wenen, gebouwd die de laatste drie peddelstoomboten op de route zouden vervangen. De schepen waren meer gericht op passagiers daar ze drie dekken met passagiersaccommodaties hadden. De drie schepen hadden een prachtige hal, luxe hutten (waarvan 218 passagiers eerste klas konden reizen en 120 passagiers tweedeklas), de damescabine en eetzaal op het hoofddek. Extra hutten waren er een dek onder het hoofddek en bij de achtersteven. De bunkercapaciteit van deze schepen was ongeveer 150 ton kool, waarvan de schepen ongeveer 4 ton kool per uur verbruikte.

1903: Holland America Lijn in Hoek van Holland

In 1903 werd de nieuwe America pier geopend in Hoek van Holland, op de plek waar nu de Stena Line terminal staat. Deze pier van de Holland America Lijn werd gebruikt wanneer het tij of andere omstandigheden het stoomschip hinderde om naar Rotterdam te varen. In 1932, toen de waterweg na de Eerste Wereldoorlog werd verdiept stopte de Holland America Lijn met haar pier in Hoek van Holland. De pier werd in augustus 1932 overgenomen door het bedrijf ‘New Fruit Wharf’ en groeide het jaar daarop, in 1933, uit tot Europa’s grootste importeur van fruit.

1914: Eerste Wereldoorlog

Tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt de haven van Harwich in augustus 1914 gelosten en als marinebasis in gebruik genomen. Ook worden een aantal schepen gevorderd. Zo ontstaat er tijdens deze oorlog een onregelmatige dienst tussen Tilbury en Rotterdam, via Hoek van Holland. Er gaan tijdens de Eerste Wereldoorlog een aantal schepen verloren, waardoor het tot 1920 duurt voordat de dienst weer kan worden uitgevoerd, zoals voor de oorlog het geval was.

1923: Great Eastern Railway overgenomen

De Engelse Great Eastern Railway (GER), in 1893 de grondleggers van de route tussen Harwich en Hoek van Holland, gaat op 1 januari 1923 op in de London & North Eastern Railway (LNER). Bij deze overname worden er in 1923 ook nieuwe schepen en andere verbeteringen geïntroduceerd op de routes van de LNER.

1939: Tweede Wereldoorlog

Na oplopende spanningen tussen Engeland en Duitsland wordt de dienst op 1 september 1939 stilgelegd en vertrekt de PRAGUE op die dag als laatste Harwich boot uit Hoek van Holland. Nadat Engeland op 3 september 1939 de oorlog verklaard aan Duitsland ligt de dienst 6 jaar stil en is het toevallig diezelfde PRAGUE die op 15 november 1945 als eerste Harwich boot in Hoek van Holland aankomt.

1947: Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ)

Nadat tijdens de Tweede Wereldoorlog de haveninstallaties in Vlissingen deels zijn verwoest, moest de SMZ haar dagdienst in 1947 noodgedwongen hervatten in Hoek van Holland. De bedoeling was om dit tijdelijk te doen, maar uiteindelijk zal dit definitief zo blijven.

1948: London & North Eastern Railway overgenomen

London & North Eastern Railway wordt op 1 januari 1948 genationaliseerd en gaat daarbij op in British Railways. Tussen 1970 en 1984 voert British Railways de handelsnaam Sealink voor haar veerdiensten. In juli 1984 wordt Sealink UK Ltd. verkocht aan Sea Containers die de naam wijzigt in Sealink British Ferries.

1968: Het eerste Roll-on-roll-offschip

St. George een van de eerste roro schepen op de route Hoek van Holland - Harwich

St. George een van de eerste roro schepen op de route Hoek van Holland – Harwich

In 1968 varen de Engelse schepen op de dienst tussen Hoek van Holland en Harwich in de nachtdienst en de SMZ-schepen in de dagdienst. Dit is eveneens het jaar waarin het eerste roll-on-roll-offschip in de vaart wordt gebracht.

1988: Van Crown Line naar Stena Line

Koningin Beatrix van Crown Line bij vertrek uit Hoek van Holland

Koningin Beatrix van Crown Line bij vertrek uit Hoek van Holland

SMZ, wat in 1988 op de dienst tussen Hoek van Holland en Harwich opereerde onder de naam Crown Line, was sinds de jaren 20 voor 70% eigendom van de Staat der Nederlanden. In 1988 besluit de minister van Verkeer en Waterstaat het aandeel van de Staat te verkopen. Stena Line is van de vier geïnteresseerde kopers de winnaar en de overdracht vindt plaats op 22 juni 1989 in Hoek van Holland, aan boord van de ferry Koningin Beatrix.

1990: Stena Line neemt Sealink over

Na een lange overnamestrijd wordt na Crown Line ook Sealink British Ferries in 1990 door Stena Line aangekocht. Met ingang van 1 september 1990 is het voor het eerst dat de gehele Harwich dienst (voorheen bestaande uit twee concurrenten) in handen is van één veerdienst, in dit geval Stena Line. Stena Line investeert hierna veel in nieuwe schepen en ook in aanpassingen aan de infrastructuur op de terminals.

1997: HSS Stena Discovery catamaran

HSS Stena Discovery

De innovatieve catamaran HSS Discovery op zee

Op 19 december 1995 kondigde Stena Line een revolutionaire ontwikkeling aan, de High-Speed Sea Service (HSS) catamarans. Deze grootste catamarans ter wereld door Stena Line zelf ontworpen en verschillende routes ingezet. De HSS Stena Discovery werd op 2 juni 1997 op de route tussen Hoek van Holland en Harwich in de vaart genomen en zou het reizen over deze route compleet veranderen. De uit aluminium vervaardigde catamaran maakte met een snelheid van 75 km/uur namelijk viermaal per dag de overtocht in slechts drie uur en veertig minuten. De HSS Stena Discovery werd tien jaar later, op 8 januari 2007 uit de vaart genomen.

2010: Superferry’s Stena Hollandica en Stena Britannica

Stena Britannica bij vertrek uit Harwich

Stena Britannica, één van de twee grootste superferry´s ter wereld, voor de kust van Harwich

November 2006 plaatste Stena Line een bestelling voor twee nieuwe schepen, de grootste in haar vloot. Deze schepen, de Stena Hollandica en Stena Britannica zouden in 2010 op de route Hoek van Holland – Harwich in de vaart genomen worden. Deze zusterschepen zijn de grootste ferry’s in zijn soort ter wereld, met een lengte van 240 meter,  maar liefst 5 kilometer aan cardeck en plek voor wel 1.200 passagiers. De superferry’s Stena Hollandica en Stena Britannica zijn de meest comfortabele en meest recente ferry’s die op de Noordzee tussen Nederland en Engeland varen.


  • J Brinkman says:

    Hallo,kan ik op mijn motor naar Hoek van Holland rijden en mij bij aankomst bij Stena Line een retour ticket kopen aan de kassa en mee naar Engeland varen als er op die dag nog ruimte is ?of is het verstandiger om online een ticket te bestellen? vr:gr: J Brinkman.

    • Stefan says:

      Hallo meneer Brinkman,

      Het is mogelijk om een retourticket de kopen bij ons ticketoffice bij aankomst in Hoek van Holland, afhankelijk van de beschikbaarheid aan boord. Wij raden altijd aan om vooraf een ticket online te kopen om teleurstellingen te voorkomen.

      Groeten,
      Stefan