De Duitse WAPPEN

Engeland | 1 reactie

De naam van de Duitse ferry WAPPEN is al een aantal keren voorbijgekomen in onze geschiedenis posts. De Duitse Wappen werd door Stena via haar Stena Reederei GmbH al in 1964 aankocht. Ze heeft een mooie, meer dan 40 jaar lange maritieme geschiedenis met een Nederlands tintje. We vertellen je graag meer over de ferry WAPPEN VON HAMBURG uit 1962.

WAPPEN VON HAMBURG werd voor het Duitse HADAG gebouwd om te varen op de route tussen Hamburg, Cuxhaven en het eiland Helgoland in de Noordzee. Zij verving toen een ferry met dezelfde naam. De rederij kreeg hiermee een imponerende boot voor uitjes. Hier vond men meerdere comfortabele en goed ingerichte restaurants en salons, en zelfs een klein aantal hutten. Het was in de jaren 50 en 60 ongelofelijk populair om een uitje te maken met de passagiersboten van HADAG en Helgoland en de andere Friese eilanden te bezoeken om te baden en plezier te maken.

De Duitse passagiersboten waren bovendien robuust gebouwd en zeewaardig wat vaak nodig was op de open Noordzee, waar de omstandigheden een ferry toentertijd zeer veel kwetsbaarder maakte dan langs bijvoorbeeld de Zweedse scherenkust.

Vanzelfsprekend was de vraag naar reisjes naar Helgoland het grootst tijdens de zomer. HADAG zocht daarom naar een andere bezigheid voor zijn ferry’s tijdens het laagseizoen. Het eerste jaar werd WAPPEN VON HAMBURG gecharterd voor verkeer in het Caribisch gebied tussen Miami en Nassau. Dit werd echter stopgezet door de Cuba-crisis en de ferry was daardoor al in januari 1963 terug in Hamburg.

Tijdens het winterseizoen van 1963-1965 werd WAPPEN VON HAMBURG gecharterd door Skagenlinjen en werd het vlaggenschip van de rederij op de route Göteborg-Fredrikshaven. Deze ervaring was zo positief dat Stena de ferry in 1964 kocht, nadat ze gedurende de zomer opnieuw terug op het verkeer naar Helgoland was gezet. Ze werd toen ingezet op de iets langere route Göteborg-Sandefjord

In april 1965 werd WAPPEN ingezet op de relatief nieuwe verbinding Stockholm-Mariehamn. Tegen het eind van het jaar koos Stenabolagen ervoor om haar op de lange route Stockholm-Åbo uit te proberen. Hier was zij een formidabele concurrent voor De Samseglandes, een meer traditionele passagiersstoomboot waarmee ze zich goed kon meten als het ging om formaat, snelheid en capaciteit. Stena koos er echter voor geen verkeersroute naar het Finse vasteland te ontwikkelen en WAPPEN werd terugverkocht aan HADAG dat net hun grote HELGOLAND op een lange charter naar het Duitse Rode Kruis had gestuurd. De Duitse rederij had ondertussen ook een nieuw vaartuig gebouwd met de naam WAPPEN VON HAMBURG en doopte daarom het oudere vaartuig om tot ALTE LIEBE.

Zij ging daarna door met varen naar Helgoland en soms op andere routes, onder andere op Travemünde-Rödby. Ze werd toen omgedoopt tot HELGOLAND en de route veranderde in Bremerhaven-Helgoland. Daarna volgde een aantal eigenaars, maar het steeds minder winstgevende verkeer naar Helgoland ging door.

Pas in 2005 verliet de inmiddels 40-jarige ferry de Duitse wateren en werd verkocht aan een Nederlands bedrijf wat haar omdoopte tot SUPPER CLUBCRUISE 02. Er waren grootse verbouwingsplannen en het grootste gedeelte van de oude inrichting werd gesloopt. Daarna gebeurde er niks. Via Turkije belandde ze vervolgens in Haifa, Israël en lag daar een aantal jaar aan wal te vervallen tot ze in Aliaga, Turkije in 2014 onder de naam ORKA SULTAN gesloopt werd.

Haar carrière bij Stena Line was kort, maar WAPPEN is een uitstekende representant voor alle mooie Duitse ferry´s die Stena gebruikt heeft tijdens haar eerste jaren; de HEIN GODENWIND, GORCH FOCK, WAPPEN VON HAMBURG en later ook de HELGOLAND.

Technische specificaties: Wappen

Geleverd op 24 mei 1962 door Blohm&Voss, Hamburg, Duitsland

Lengte: 104,02 m
Breedte: 15,12 m
Brutotonnage: 3819 brt
Passagiers: 1700 st
Hutplaatsen: 21
Vrachtwagens: –
Personenauto’s: –

Anders Bergenek en Rickard Sahlsten