Een milieubewuste en gepassioneerde scheepsarchitecte

Engeland | Geen reacties

Het begon allemaal met een afstudeerproject voor ‘brandstof van de toekomst’. Lillie groeide van scheepsarchitecte bij Stena Teknik, naar werken aan duurzaamheid bij Stena AB. Haar uitgebreide technische achtergrond en interesse in scheepvaart maakte haar de perfecte kandidaat om vragen te beantwoorden in onze serie “Hoe Werkt Het?” In deze blog vertelt Lillie hoe het is om scheepsarchitect te zijn en deel te nemen aan de “Hoe Werkt Het?” serie. 

“Mijn naam is Lillie Wittrup en ik werk aan duurzaamheid bij Stena AB. Mijn functie is scheepsarchitect en werkte hiervoor bij Stena Teknik. Op de universiteit deed ik een afstudeerproject over ‘brandstof van de toekomst’ en begon bij Stena Teknik waar ik kon werken aan een alternatief brandstof project. Daarnaast heb ik ook aan verschillende andere projecten gewerkt, zoals een renovatie- en nieuwbouwprojecten in zowel Singapore als China”.

“Het beste van mijn baan is om Stena op haar toekomst voor te bereiden. De scheepvaart is fantastisch en ik ben altijd geïnteresseerd geweest in technologie en milieu. Ik ben erg enthousiast over het feit dat ik aan de ontwikkeling en technologie van Stena mag werken op het gebied van duurzaamheid. Ik ben begonnen bij Stena Teknik, daar heb ik vertrouwen gekregen in het werken met technische problemen, maar ik heb nog veel te leren op andere gebieden zoals bijvoorbeeld sociale duurzaamheid, wat ook belangrijk is” aldus Lillie.

Mensen inspireren

We vroegen Lillie wat haar zo enthousiast maakte over de kans om mee te werken aan onze “Hoe Werkt Het?” serie. “Ik vind het belangrijk om deel uit te maken van “Hoe Werkt Het?”. Hierdoor hoop ik kinderen en jonge mensen te inspireren. Ik hoop dat men zich door de serie meer laat interesseren in de scheepvaart en scheepsbouw”.

“In het dagelijks leven, als we niet aan het filmen zijn, denk ik dat het goed is om te zien hoe het bedrijf zich voortdurend ontwikkeld met nieuwe technologie. Het is leuk om deel uit te maken van dat proces”.

Een gevoel van trots

“Toen Stena Germanica in 2015 ‘s werelds eerste methanol-aangedreven ferry werd voelde ik mij heel trots om bij Stena te werken. Het is geweldig om deel uit te maken van een bedrijf dat het aandurft om op te vallen en de eerste te zijn. Ons werk met methanol heeft de aandacht getrokken van over de hele wereld. Wanneer ik op pad ben en collega’s in de branche ontmoet, zijn er altijd veel mensen die hierover willen praten. Een mooier compliment kun je niet krijgen”.

“Er gebeuren continue spannende dingen, maar op dit moment wil ik het belangrijke werk benadrukken van het uitrollen van duurzaamheidsprocessen binnen alle bedrijven. De meeste mensen in Göteborg, als ze aan Stena Line denken, weten lang niet waar aan gewerkt word. Dus dat kan een heel goed gespreksonderwerp zijn. ”

We willen Lillie graag bedanken voor haar deelname aan “Hoe Werkt Het?” en we hopen dat jullie ook van haar hebben genoten. Aarzel niet om hier op het blog vragen te stellen aan Lillie.