Halverwege ‘s werelds eerste ferry op methanol!

Engeland | Geen reacties

Bijna een maand geleden kwam de Stena Germanica de Remontowa Shipyard in Gdansk binnen om te worden omgebouwd tot een ferry aangedreven op methanol. We zijn op dit moment halverwege het ombouwen en kunnen binnenkort met trots zeggen dat we de eerste in de wereld zijn met een ferry die wordt aangedreven door methanol. Daarmee verminderen we de uitstoot van fijnstof en zwavel met een ongelooflijke 99%.

De omzetting van de Stena Germanica, zoals we in onze laatste blogpost meldde, gebeurd op de Remontowa Shipyard in Gdansk. De Stena Germanica arriveerde eind januari op de werf. Het ombouwen van de motoren naar aandrijving door methanol zal naar verwachting duren tot eind maart.

TOONAANGEVENDE PARTNERS

We hebben de hulp ingeschakeld van toonaangevende partners om de kwaliteit van het project te waarborgen. We werken nauw samen met de motorenfabrikant Wärtsilä, de havens van Gothenburg en Kiel en Methanex Corporation, ‘s werelds grootste producent van methanol en tevens leverancier. Het EU-initiatief “Motorways of the Sea” is verder co-financierder van het project.

“De wederopbouw van de werf draait goed en we zijn er trots op de ontwikkeling van onze industrie te leiden. Onze focus is altijd innovatie die zowel onze klanten en de maatschappij in het algemeen ten goede komt, en het project om de eerste in de wereld zijn om een schip om te zetten naar methanol is een belangrijke stap in de richting van duurzaam transport geweest. Het project is mogelijk gemaakt dankzij de goede samenwerking tussen onze technische staf, Wärtsilä en Methanex”, zegt Carl-Johan Hagman, voorzitter van Stena Line. Zie het video-interview met Carl-Johan hieronder Hagman.

TECHNIEK

De motor zal worden overgeschakeld naar “dual fuel”. Dit betekent dat methanol wordt gebruikt als de primaire brandstof, maar dat de mogelijkheid blijft bestaan om over te gaan naar de MGO (Marine Gas Oil) als backup.

Wärtsilä zit achter de technologie en apparatuur voor het uitvoeren van de conversie van de motoren, iets dat gebeurt in nauwe samenwerking met Stena Teknik.

Collage_Conversion_blogg-840x460

Met de klok mee: nieuwe deur gemonteerd in de romp, werk aan de high pressure methanol pijpleidingen, nieuwe cilinderkoppen zijn door Wärtsilä gemonteerd op hoofdmotor 4, er wordt ongeveer 13 km aan kabels gemonteerd tijdens de conversie naar methanol, de nieuw geïnstalleerde methanol pomp, vier drukleidingen en vier terugkeer leidingen. De druk in de toevoerleiding zal ongeveer 450-550 bar zijn.

METHANOL EN OPSLAG

In 2005 zijn we begonnen met een energiebesparende programma om te werken aan het terugdringen van het energieverbruik van schepen met 2,5 procent per jaar. De conversie van de Stena Germanica naar methanol is hierin ons volgende grote milieu-initiatief.

Methanol, ook bekend als methylalcohol, heeft de chemische formule: CH3OH en is de eenvoudigste van alcoholen. Methanol is giftig bij inname, maar is niet kankerverwekkend en veroorzaakt geen genetische schade zoals bijvoorbeeld benzine. Een andere positieve eigenschap die methanol heeft en benzine niet, is dat het snel wordt afgebroken in het oppervlaktewater en grondwater. Methanol wordt geproduceerd uit een chemische reactie tussen de gassen waterstof en koolmonoxide (en soms kooldioxide) gedurende een metaalkatalysator en kan worden geproduceerd uit aardgas, kolen, biomassa of CO2.

Door het gebruik van methanol reduceert de uitstoot van zwavel (SOx) met ongeveer 99 procent, stikstof (NOx) met 60 procent, zwevende deeltjes (PM) met 95 procent en de uitstoot van kooldioxide (CO2) uitstoot met 25 procent in vergelijking met de brandstof van vandaag.

Technische specificaties: STENA GERMANICA

Totale lengte: 240 meter
Gebouwd in 2001
Auto´s: 300
Passagiers: 1500
Load Meter: 4000
Motor: Wärtsilä 8ZAL 40S MD 32 000 pk