Zo werkt een schroef van een schip

Hoe werkt een schroef?

Engeland | 1 reactie

Wat is het verschil tussen een schroef en een vliegtuigvleugel? Minder dan je zou denken… De schroef is natuurlijk wat een schip vooruit en achteruit in het water beweegt. De schroef bouwt eigenlijk voort op hetzelfde principe als een vleugel van een vliegtuig. Echt? Ja echt! In deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”  leggen we je het helemaal uit!

Vliegtuigvleugels zijn gebogen om een verschil in luchtsnelheid langs de boven- en onderkant van de vleugel te creëren. Dit resulteert in een liftkracht waarmee het vliegtuig kan vliegen. Dezelfde principes zijn van toepassing in water en schroefbladen zijn gevormd net als vliegtuigvleugels. Hoe het werkt kun je zien in onderstaande video:

Zo werkt een schroef van een schip

Zoals je net hebt gezien en gelezen werken de schroef van een schip en de vliegtuigvleugel volgens hetzelfde principe. Ik vat het hieronder even kort samen:

  1. Een schroef bestaat uit verschillende vleugelvormige bladen die op een as zijn gemonteerd
  2. Omdat de as horizontaal wordt gedraaid, wordt de hefkracht van de vliegtuigvleugel een voorwaartse kracht die het schip in het water duwt
  3. Op dezelfde manier, door de beweging van de as om te keren, creëert de schroef een achterwaartse kracht en trekt het schip achteruit

 


  • Hans Kruse says:

    Hoi,

    Ik vaar graag mee, maar collega’s die een paar keer mee gingen naar Engeland vonden wakker worden van de boeg schroef ruim voor het wek signaal wat minder. Kan dat niet wat subtieler?

    Het schud nog erger dan een oude Boeing 737 die straalomkeer kleppen op de motoren aanzet bij de landing 😉

    Zelf had ik het geluk dat ik meestal een hut achter had. Voorin merk je de boeg schroef veel erger.