Stena Olympica in 1972 na oplevering

Stena Olympica – een ferry met Olympische uitstraling!

Engeland | Geen reacties

Stena Olympica werd gebouwd in Joegoslavië en werd in hetzelfde jaar geleverd als de Olympische zomerspelen in München in 1972. Het interieurontwerp werd duidelijk beïnvloed door het decennium waarin ze werd afgeleverd, evenals door haar Scandinavische erfgoed. Lees hieronder over haar 40-jarige geschiedenis.

Een product van haar tijd

Het interieur van de STENA OLYMPICA was zeer ruim en comfortabel. Het werd ontworpen door de vooraanstaande Zweedse architecten Rolf Carlsson en Hans Nilsson. De stijl aan boord betekende een duidelijk stilistisch vertrek van de voormalige ferry’s van Stena Line, die over het algemeen een traditioneel maritiem interieur hadden met houten oppervlakken en zachtere kleuren. De STENA OLYMPICA daarentegen had felle kleuren. Het meubilair was bedekt met stoffen met sterke verzadigde tonen. Het interieur hield een spiegel aan Scandinavisch ontwerp uit de jaren 70 en bestond hoofdzakelijk uit Zweedse componenten.

De passagiers stapten in een grote hal waar de hele verdieping aan de informatiebalie was bedekt met wit marmer. Op ditzelfde dek waren de meeste hutten. De naar buiten gerichte hutten hadden hun eigen douche en toilet, maar de binnen hutten niet. Het bovenste terras van het restaurant was gebaseerd op het concept van Knud E. Hansen van een restaurant in de boeg en de cafetaria in de achtersteven. De twee eetgelegenheden werden samengevoegd met een keuken aan de ene kant en een groot kioskcentrum aan de andere kant. Op het dek boven was een zeer aantrekkelijke bar-lounge met een prachtig uitzicht door de grote ramen. Aan de achtersteven was er een slaapgedeelte met 190 Pullman-bedden.

De saloons aan boord hadden namen die verband hielden met de Olympische Spelen die in hetzelfde jaar in München zouden plaatsvinden als de veerboot werd afgeleverd. Wat dacht je van Restaurant Olympos, Cafeteria Marathon en München Pub? Dit gaf een speciaal karakter aan het schip. STENA OLYMPICA was ook een zeer flexibele veerboot. Tijdens de dagtochten naar de Deense kustplaats Korsör en later naar Frederikshavn, bij het puntje Jutland, waren de hutten leeg en functioneerden de schepen nog steeds als ruime en doelgerichte dagferry’s.

Net als de Stena Germanica alleen groter

STENA OLYMPICA bevatte in principe dezelfde soorten meubels die STENA GERMANICA had aangeboden. Het bedrijfsconcept was hetzelfde, maar alles was groter. De Duitse ferry´s van de tweede generatie hadden meer dan 40 procent meer bedden dan hun voorgangers en meer dan 70 procent grotere vrachtcapaciteit. In vergelijking met de hedendaagse Duitse ferry´s, hadden de schepen van Stena Line toch een relatief grotere passagierscapaciteit en minder vrachtcapaciteit. Dit weerspiegelde de grote vraag naar reizen van en naar Duitsland langs de route Kiel – Göteborg. Bij renovatie op de Zweedse scheepswerf in Sölvesborg, werd de cabinecapaciteit van STENA OLYMPICA met 152 bedden verhoogd. Maar de elegante buitenkant van het schip was op hetzelfde moment esthetisch aangetast. De verbouwing was een goed voorbeeld van de focus van Stena Line op het maximaliseren van het verdienvermogen van de ferry’s.

Een goede investering

STENA OLYMPICA kostte in 1972 slechts 28 miljoen Zweedse kronen. Hiertoe ontving Stena Line een ferry die, na een kleine verbouwing, in totaal 1000 bedden en grote restaurantruimtes aanbood. Dit betekende een groot concurrentievermogen. Het schip was een waardevolle eenheid geworden in de vloot van Stena Line toen de concurrentie op de routes tussen Zweden en Duitsland in de jaren zeventig toenam, zoals toen Sessan Line in 1974 een route opende tussen Göteborg en Travemünde.

Na 10 jaar verkeer werd Stena Olympica vervangen door een groter tonnage. Het schip werd vervolgens verkocht aan Prince of Fundy Cruises Ltd en gebruikt in de zomerse route tussen SCOTIA PRINCE en Portland, Maine en Yarmouth, Nova Scotia. In 1986 werd de veerboot verlengd en voortgezet op dezelfde route totdat de route in 2005 werd stopgezet. Daarna werd de Stena Olympica gebruikt in verschillende charteropdrachten, voornamelijk in de Middellandse Zee. Het was pas in 2012 dat deze kleurrijke ferry uiteindelijk werd gesloopt in Bangladesh na een succesvolle 40 jaar lange carrière.

Technische specificaties: Stena Olympica

Geleverd in juni 1972 door Titovo Brodogradiliste in Kraljevica in het voormalige Joegoslavië.

Lengte: 125,00 m
Breedte: 19,5 m
Brutotonnage: 6.666 brut
Passagier: 1.500 st
Hutten: 675 + 190 bedden in de Pullman-afdeling
Vrachtwagens: 26 stuks
Personenauto’s: 250 st