Giant's Causeway kustlijn

Mythische locaties Ierland

Engeland | Geen reacties

In een land boordevol prachtige kastelen, oeroude Keltische grafheuvels en rauw, mysterieus natuurschoon is het niet vreemd dat er een rijke hoeveelheid verhalen ontstaat. Wanneer je Ierland bezoekt ontkom je er niet aan je onder te dompelen in Ierse folklore. We hebben enkele van de bekendste mythische figuren en hun locaties voor je op een rij gezet.

De mooiste kastelen in Ierland Lees ook: De mooiste kastelen in Ierland >>

Leprechauns

Nationaal Leprechaun Museum

Het woord ‘leprechaun’ betekent letterlijk ‘klein mannetje’. De toeristische industrie heeft deze kaboutertjes omarmd als mascotte en daarom kom je ze letterlijk overal tegen.

Meestal worden ze afgebeeld als bebaarde mannetjes met een groen jasje, een groene hoed en schoenen met grote gespen, maar er schijnen ook lokale varianten met rode jasjes en puntmutsjes voor te komen. Ze zijn rijk geworden met het maken van schoenen voor de elfjes. Ze zijn dol op het uithalen van kattenkwaad, vooral gericht op hebzuchtige mensen die zoeken naar hun pot met goud die ze aan het einde van de regenboog hebben verstopt.

Aan de vooravond van St.Patrick’s Day knutselen kleine kindertjes een val in elkaar om een leprechaun te vangen. De volgende morgen bewijzen de chocolademuntjes in de val of er een kabouter is langsgeweest.

Wie meer over deze wezentjes wil weten, moet beslist een bezoekje brengen aan het National Leprechaun Museum in Dublin.

St. Patrick

St. Patrick stambeeld

St. Patrick (de heilige Patricius) is de beschermheilige van Ierland. Zijn sterfdag, 17 maart is de nationale feestdag. Volgens de verhalen werd hij aan het eind van de vierde eeuw geboren in Brittannië. Toen hij 16 jaar oud was, werd hij gevangen genomen door een bende piraten die hem als slaaf naar Ierland brachten. Daar werd hij te werk gesteld als herder en leerde hij Gaelic. Nadat God tot hem gesproken had in een droom, ontsnapte hij en keerde terug naar huis.

In een tweede visioen vertelde een engel hem dat hij terug moest keren naar Ierland om het land te kerstenen. Na een priesteropleiding in Gallië deed hij dat. Hij pakte het slim aan en vermengde traditionele heidense symbolen en gebruiken met de Christelijke. Vuren om goden te vereren werden zo Paasvuren, de zon werd onderdeel van het Keltische kruis en hij gebruikte een shamrock (klavertje drie) om de goddelijke drie-eenheid uit te leggen. Halverwege de vijfde eeuw stichtte hij het bisdom in Armagh.

Er zijn veel legenden rond St. Patrick. Zo zouden er sinds zijn komst naar Ierland geen slangen (symbool van de heidense druïden) meer op het eiland voorkomen. Een andere legende vertelt dat de Rock of Cashel (Tipperary) is ontstaan, omdat de duivel na een verloren gevecht met St. Patrick een hap uit een berg zou hebben genomen en die hebben uitgespuugd. Het resultaat: een 60 meter hoge kalkstenen rots die uit het vlakke landschap steekt.

Finn MacCool – Giant’s Causeway

Giant's Causeway, langs de Causeway Coastal Route in Ierland

Fionn mac Cumhaill, ook wel Finn McCool genoemd, is een krijger uit de Ierse mythologie wiens legende is verbonden met de Giant’s Causeway in Noord-Ierland. Hij was een reus, een soort Ierse Hercules, die ruzie kreeg met een reus uit Schotland, Benandonner, de Keltische god van de oorlog. Na scheldkanonnades over en weer besluit Fionn zijn tegenstander uit te dagen voor een gevecht. Om bij hem te komen, bouwt hij een brug van stapstenen bij Antrim in zee. Als hij halverwege is en ziet dat Benandonner veel groter is dan hij, vlucht hij terug naar Ierland. De Schot komt hem achterna en mac Cumhaill verliest in zijn haast een laars die nu nog te zien is in de Causeway.

Eenmaal thuis vraagt hij zijn vrouw Oona om hulp. Ze verkleedt haar man als een baby en hij verstopt zich in de wieg. Als Benandonner aan de deur komt, vertelt ze dat haar man op jacht is, maar dat hij op hem kan wachten. Ze zet hem een pannenkoek met ijzer erin voor. Natuurlijk breekt Benandonner zijn tanden hierop. Ze zegt dat hij zwak is en dat haar baby zonder moeite zo’n pannekoek kan eten. Nadat de over-sized ‘baby’ zonder problemen een pannenkoek zonder ijzer naar binnen heeft gewerkt, begint de Schotse reus zich af te vragen hoe groot en sterk de vader dan wel niet moet zijn. Hij vlucht terug naar Schotland en maakt de brug kapot, zodat Mac Cumhaill hem niet kan volgen.

Om er zeker van te zijn dat Benandonner niet meer terugkomt, gooit Mac Cumhaill hem een stuk steen uit de grond van Antrim na. Dit zou dan het ontstaan van zowel het Isle of Man als het Lough Derg, het grootste meer in Ierland verklaren.

Cormac Teige McCarthy – Blarney Stone

Blarney Stone kussen bij Blarney Castle

Cormac Laidir McCarthy leefde in de 16e eeuw en was de bouwer van het kasteel Blarney Castle in Cork. Het verhaal gaat dat koningin Elisabeth I probeerde zijn land af te nemen. Daar McCarthy geen goed spreker was, vreesde hij dat hij zijn landerijen kwijt zou raken. Onderweg naar de koningin kwam hij een heks tegen. Toen hij haar vroeg wat hij moest doen, zei ze hem dat hij maar een ‘steen moest kussen’. Dat deed hij en plotseling was hij de welbespraaktheid zelf. Hij wist Elisabeth ervan te overtuigen dat ze hem zijn land niet afnam.

Toen ze zich realiseerde dat ze bedrogen was, stuurde ze de Earl of Leicester op hem af. Maar Cormac overlaadde hem met heerlijke banketten en geweldige feesten, zodat hij zijn vriend werd en Elisabeth steeds weer een ander excuus aanvoerde om het kasteel niet in te nemen. De gefrustreerde Elisabeth noemde het ‘it’s all blarney’, wat zoveel betekent als ‘holle vleierij’. Cormac liet de steen inmetselen in de borstwering van het kasteel en kuste de steen elke nacht voor het slapen gaan. En zo komt het dat elk jaar weer drommen mensen, waaronder staatsmannen, acteurs en schrijvers achterwaarts over de rand van de borstwering hangen om de Blarney Stone te kussen.

Tags: