Ballastwater in de scheepvaart, zo werkt het!

Wat is ballastwater?

2018-10-11 | Aan boord | 2 reacties

Ooit het woord ballast gehoord? Het komt van het oude Noordse woord “barlast” wat betekent zonder (“bar”) lading (“laatste”). En daar is een reden voor… We leggen je in deze video van onze serie  “Hoe werkt het?”, wat ballastwater is en waar het voor dient. 

Wanneer een schip volledig is geladen (bijvoorbeeld een ferry die honderden auto’s en vrachtwagens vervoert), dompelt het gewicht van de lading de romp onder in het water. Dit is goed omdat het, zoals je in aflevering 4 over het zwaartepunt van onze serie “Hoe werkt het?” kon zien, het zwaartepunt verlaagt en de stabiliteit van het schip verhoogt. Maar met weinig of geen belasting – of “barlast” – aan boord gebeurt het tegenovergestelde.

Ballastwater in ballasttanks

Vroeger laadden zeilers zware materialen zoals stenen in de romp om de negatieve effecten van een leeg schip te compenseren. Ze noemden het – je raadt het al – ballast. Maar zoals je je wel kunt voorstellen was het niet erg praktisch. Vandaag de dag gebruiken we daarom ballastwater in ballasttanks voor hetzelfde doel. Leer meer in deze video:

Zo werkt ballastwater

Dus om samen te vatten,

  1. Water wordt in en uit speciale ballasttanks gepompt die zich onderaan de romp bevinden
  2. De hoeveelheid geladen ballastwater komt overeen met het gewicht van de “ontbrekende” lading
  3. Zodoende drijft het schip op dezelfde diepte ongeacht de hoeveelheid lading

 

 

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

  • Jys says:

    Geachte Stefano van Beek, graag zou ik wat advies van je wensen om mijn vaarangst te verminderen. Ik ga volgende week van Hvh naar Harwich, het heeft al twee weken gestormt en op 12 maart zo’n windkracht 5 a 6…… gaat de ferry dan erg deinen of schommelen? Het wordt westenwind, ben bang dat het eng gaat worden….. urenlang schommelingen… pfff, kun je iets vertellen over de effecten bij verschillende windkracht / Bft? Veel dank alvast, Jys

    • mm Stefan says:

      Hoi Jys, de Stena Hollandica en Stena Britannica zijn door hun afmetingen hele stabiele schepen. In principe heb je aan boord weinig last van deining of schommelen. Bij meer wind zal het schip licht bewegen, dit is echter niets om je zorgen over te maken. Onze kapiteins zullen er altijd alles aan doen om de overtocht zo comfortabel mogelijk te laten verlopen.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.