120 jaar route Hoek van Holland – Harwich

2015-10-23 | Aan boord | 2 reacties

Velen herinneren zich nog het honderdjarig jubileum van de route naar Harwich. Dat was net in een periode waarin alle overnames en reorganisaties achter de rug waren. Er was even tijd om feest te vieren. En dat gebeurde ook. Op 1 juni 1993 werd de grote ferry ‘Koningin Beatrix’ met veel feestvertoon in Hoek van Holland uitgeleide gedaan voor het vertrek naar Harwich. Juni 2013 bestond de route Hoek van Holland – Harwich 120 jaar. In dit blogartikel blikken we terug op de totstandkoming en de ontwikkeling van onze jubilerende route, op het moment van schrijven 122 jaar geleden.

De geschiedenis van de route Hoek van Holland – Harwich begint op 1 juni 1893. Maar lang voor die tijd namelijk halverwege de zeventiende eeuw, bestond er al een rederij die schepen als lijndienst naar Rotterdam liet varen. De betrekkelijk kleine schepen moesten de grillen van de Noordzee trotseren op het moment dat er op een afgesproken tij gevaren moest worden.

De ‘dienstregeling’ was daarom onregelmatig. In 1863 begon de Great Eastern Railway een regelmatige dienst naar Rotterdam te varen vanaf de Navy Yard in Harwich met de beroemde Half-Penny Pier. Later, in 1883, was dat vanaf het huidige Parkeston Quay. Rotterdam werd toentertijd bereikt via het Brielsche Gat, het Haringvliet en de Oude Maas of via het Voornsche Kanaal. Met het doorgraven van de duinen, bij wat nu Hoek van Holland heet, werd Rotterdam definitief verbonden met de zee. En in 1893, tien jaar na de opening van Parkeston Quay werd de route vanuit Harwich op Rotterdam gevaren via Hoek van Holland.

Kortere reistijd

De reistijd voor passagiers en de post werd aanzienlijk korter. Bij aankomst in Hoek van Holland konden passagiers direct overstappen op de trein en ook de post ging mee. Na het lossen in Hoek van Holland voeren de schepen door naar Rotterdam en meerden af bij de Boompjes. Hier werden de stukgoederen gelost en geladen voordat het schip via Hoek van Holland voor het bijladen en het inschepen van passagiers verder voer naar Harwich.

SMZ ook via Hoek van Holland

Na de Tweede Wereldoorlog werd de Stoomvaart Maatschappij Zeeland door de opgelopen schade in Vlissingen min of meer gedwongen te verhuizen naar Hoek van Holland. Voor de post, de passagiers en lading bleek dit logistiek een verbetering. De schepen voeren toen volgens de dienstregeling met schepen van de SMZ in de dagdienst en schepen van de L&NER in de nachtdienst. Dat bleef zo tot de RoRo-schepen in 1968 gingen varen. Vanaf dat moment voeren de Engelse schepen, inmiddels van de British Railways Board, overdag vanuit Harwich en ‘s nachts vanuit Hoek van Holland en de Nederlandse schepen andersom. Deze situatie is tot op de dag van vandaag nog steeds van kracht.

Oud-werknemer/kapitein Frank Haalmeijer

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

  • C.R. von Münching says:

    Zie tevens het boek “de geschiedenis van de Batavierlijn” Nederlands oudste stoomvaartlijn, 1830-1958, geschreven door mijn vader, dhr. L.L. von Münching. Uitgegeven in 1994 door Uitgeverij van Wijnen te Franeker.

  • Cor Westland says:

    Ik ken Frank Haalmeijer nog uit de tijd dat hij stuurman was, hij heeft een boek geschreven over de lijn Hoek – Harwich
    dit heb ik nog steeds in mijn bezit, het is de moeite om dit te lezen. Misschien heeft Frank er nog een paar in voorraad

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.