M/S ØSTERSØEN – Stena Line’s eerste ferry!

Aan boord | 2 reacties

Als een deel in onze serie over onze geschiedenis volgt er hier een post over onze eerste ferry; ØSTERSØEN. Veel leesplezier!

Geschiedenis

Het eerste schip van de Skagenlinje was de kleine, ingehuurde Deense ferry ØSTERSØEN. Deze ferry was in 1954 gebouwd voor de Deense rederij Dampskibsselskabet of 1866 paa Bornholm (afgekort: ’66-bedrijf’) voor het zomerverkeer van de rederij tussen Simrishamn en Allinge. Dit was de kortste lijn tussen Sverige en Bornholm. Het 66-bedrijf hield het verkeer onder andere in leven om concurrenten weg te houden die anders het winstgevende zomerverkeer over zouden kunnen nemen, wat de winstgevendheid van de lijn Ystad-Ronne zou bederven. Buiten het zomerseizoen kon ØSTERSØEN dienst doen als extra ferry tussen Kopenhagen en Rönne of op de wal liggen. Daarnaast werd ze ook gecharterd aan verschillende rederijen.

Östersöen-vaart-weg

De inloop naar Allinge was erg smal en dit begrensde de afmetingen van het de ferry. Van oorsprong was ze ook ruim zeven meter korter dan wat aangegeven staat in de onderstaande vaartuiggegevens. De ferry werd namelijk in 1960 verlengd. De ØSTERSØEN was vervaardigd met zijpoorten in de voorzijde van de romp voor het aan boord rijden van personenauto’s. Met deze bouwtechniek pionierde het 66-bedrijf in de jaren ´30. Het autodek nam in principe de hele lengte van de ferry in beslag. Dit kwam Skagenlinje goed van pas omdat het autodek zodoende gebruikt kon worden als passagiersruim.

De passagiersinrichting van de ØSTERSØEN bestond uit een eetzaal, veranda en rooksalon. De ferry van het 66-bedrijf had hoge standaarden, ÖSTERÖEN bood daardoor een zeer knusse en comfortabele omgeving.

De constructie van de ØSTERSØEN herinnerde op vele manieren aan de KRONPRINSESSAN INGRID van de Sessan Line uit 1936, die tot een pioniersferry op de lijn Gotenburg – Fredrikshavn wordt gerekend. De Deense ferry was wel ongeveer 12 meter korter en had beduidend minder diepgang. De zee-eigenschappen waren niet ideaal en de ferry deinde flink in de onbeschermde passage tussen Zweden en Borngholm, en tijdens de charter voor de Skagenlinje ook op het noordelijke Kattegat. Het was best een avontuur om met zulke kleine schepen op de open zee te reizen, iets wat de passagiers in de jaren ´50 en ´60 overigens niet weerhield om dit toch te doen.

Östersöen-interieur-collage

De charter naar Skagenlinje, die later Stena Line zou heten, kende slechts een korte geschiedenis van 20 december 1962 tot 10 februari 1963. Daarna ging de ØSTERSØEN terug naar het gewone verkeer van het 66-bedrijf. Voor het seizoen van 1973 werd de ferry verkocht aan Cypriotische geïnteresseerden en voer onder de naam ROANA op de Adriatische zee tussen Otranto, Korfu en Igoumenitsa. Deze route hield stand tot 1993 toen een nieuwe Cypriotische rederij haar in wilde zetten op een route Albanië. Gedurende één seizoen werd ROANA verhuurd voor een pelgrimsreis over de Rode Zee. Daarna was haar carrière afgelopen en ROANA werd 1995 in Brindisi, Italië gesloopt nadat ze meer dan een jaar op het droge had gelegen.

Technische specificaties: M/S ØSTERSØEN

Geleverd op 1 mei 1954 van Burmeister & Wain in Kopenhagen (nb 727)
De romp is gebouwd op AS Svendborg Varft, Svendborg (nb 67)
Verlengd in 1960 bij Burmeister & Wain in Kopenhagen (zie informatie hieronder).

Lengte: 60,7 m
Breedte: 10,5 m
Brutotonnage: 1388 brt
Passagiers: 700 st
Hutplaatsen: 48 st
Vrachtwagens: 0
Personenauto’s: 50 st

/Anders Bergenek en Rickard Sahlsten.

Wederom veel dank aan Anders en Rickard die deze informatie voor ons hebben samengesteld. Geef graag een reactie als er iets is waar je meer over wilt weten met betrekking tot onze veerboten. De volgende geschiedenispost zal gaan over het jaar 1963.

PS. Wil je meer lezen over Bergenek en Sahlsten en onze geschiedenis bestel dan hun boek, “Stena Line – Het verhaal van een rederij”. Rickard is bovendien woordvoerder in Klubb Maritim Göteborg die ons archief beheert.

Stefan van Beek

Stefan is fervent reiziger en verantwoordelijk voor de online marketing van Stena Line Nederland. Op het blog deelt hij zijn reistips en schrijft hij over onze bestemmingen en geschiedenis.

  • Rudo den Hartog says:

    In 1985 en 1986 heb ik met ons gezin de oversteek gemaakt van Otranto naar Igoumenitsa met de M.S. Roana. Wij hadden al gauw in de gaten dat het om een afgedankte Deense veerboot ging. Sommige opschriften waren n.l. nog gewoon in het Deens. Het comfort aan boord was matig, maar de oversteek duurde niet lang (11 uur met een stop in de haven van Corfu) en dat maakte veel goed. Ik kan eventueel nog een foto opsturen van het schip als Cypriotische veerboot.

    • mm Stefan says:

      Hoi Rudo,

      Wat ontzettend leuk om te horen! Gelukkig duurde de oversteek niet lang en is het nooit vervelend om zo zuidelijk te vertoeven ;-). Foto’s vinden we altijd leuk!

      Groeten,
      Stefan

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.